Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, November 04, 2009

Kes saman pecat ketua kampung | Nizar News


Sebahagian daripada ketua kampung yang hadir pada perbicaraan kes saman terhadap kerajaan negeri Perak di Mahkamah Tinggi Ipoh semalam.

IPOH - Mahkamah Tinggi Ipoh menetapkan 1 Disember depan sebagai tarikh keputusan kes saman pemecatan 817 ketua kampung oleh kerajaan negeri Perak.

Pesuruhjaya Kehakiman, Ridwan Ibrahim menetapkan tarikh itu setelah mendengar hujah kedua-dua belah pihak.

Penasihat Undang-Undang Negeri Perak, Datuk Kamal Md. Shahid dalam hujahnya menjelaskan bahawa jawatan ketua kampung dilantik atas budi bicara Menteri Besar bukan seperti penjawat awam yang kekal dalam jawatan.

Katanya, pemecatan ketua kampung itu juga dibuat mengikut Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri yang berhak menamatkan perkhidmatan ketua kampung.

"Ketua Kampung tersebut dilantik semasa pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) dan mereka tidak terikat dengan kaedah pelantikan ketua kampung yang dibuat secara pemilihan orang ramai semasa pemerintahan kerajaan itu," katanya.

Tambah beliau, kerajaan negeri membatalkan pelantikan ketua kampung tersebut kerana ia tidak kekal setelah berlaku perubahan dalam pemerintahan kerajaan negeri yang diambil alih Barisan Nasional (BN).

Dalam pada itu, Mohd. Yunus Ali yang mewakili ketua-ketua kampung selaku plaintif dalam hujahnya mendakwa responden telah mungkir janji dalam pelantikan mereka kerana pemecatan itu bertentangan dengan undang-undang.

kosmo


Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive