Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, November 05, 2009

Koroner Arah Mayat Mendiang Teoh Beng Hock Di Gali Semula



Koroner Azmil Muntapha Abbas mengarahkan mayat mendiang setiusaha politik Exco Kerajaan Negeri, Teoh Beng Hock digali semula untuk bedah siasat.

Bagaimanapun persoalan bila, di mana, dan siapa yang akan menjalankan bedah siasatan itu hanya akan ditentukan pada 9 November ini.

Peguam Gobind Singh Deo dalam hujahnya ketika membuat permohonan bagi menjalankan bedah siasat kali kedua ke atas mayat Beng Hock berkata testimoni daripada pakar patologi Thailand yang dilantik kerajaan negeri, Dr Pornthip amat penting dan ia perlu disahkan melalui bedah siasat baru.

Bagaimanapun peguam mewakili Peguam Negara, Tan Hock Chuan berkata testimoni Dr Pornthip kekurangan satu elemen penting iaitu penemuan kerana bukan beliau membuat bedah siasat pertama.

Gobind berkata langkah ini perlu supaya mahkamah dapat melihat semua penemuan-penemuan sebelum mencapai pada satu keputusan.

Gobind bagaimanapun berkata Dr Pornthip mengahadapi kesukaran untuk mendapatkan sijil yang sewajarnya untuk menjalankan bedah siasat kedua.

Demikian itu Gobind mencadangkan Dr Pornthip menyertai bedah siasat kedua dan mengarahkan salah seorang pegawai perubatan kerajaan.

Gobind juga mencadangkan supaya Dr Pornthip bekerjasama dengan Dr Khairul dan Dr Prashant dalam bedah siasat berkenaan.

Peguam mewakili Kerajaan Selangor, Malik Imtiaz Sarwar menyokong permohonan ini.

“Permohonan dibuat oleh keluarga simati Teoh Beng hock untuk mengeluarkan mayat beliau untuk tujuan bedah siasat kali kedua, permohonan di dengar oleh Koroner petang tadi dibenarkan dan kita akan dapat perintah yang lebih lanjut dan terperinci pada hari isnin berkenaan masa dan tempat post mortem kedua akan diadakan,"katanya.
Dr Pornthip mencetuskan kegemparan di inkues 21 Oktober lalu selepas penemuannya mendapati ada 80 peratus kemungkinan mangsa telah dibunuh.

Penemuan Dr Pornthip bercanggah dengan laporan bedah siasat patologis tempatan dan polis yang mengumumkan bahawa mangsa telah membunuh diri.

Dalam siasatannya mendapati ada kemungkinan mangsa dicekik terlebih dahulu, dan duburnya ditusuk sesuatu, sebelum terjatuh dari ibu pejabat SPRM.

Penemuan ini dibuat berdasarkan kepada laporan bedah siasat awal dan dokumentasi sekitar kematian mangsa.

“Kehadiran Dr Pornthip dibenarkan,itu yang kita beri penekanan semasa pendengaran tadi.Apa yang kita perlukan adalah untuk Pornthip hadir walaupun terdapat masalah dari segi kelayakan tetapi kepada kita itu tidak member i sebarang kesan .Apa yang penting untuk beliau hadir supaya beliau dapat melihat dengan lebih jelas atau terperinci aspek-aspek yang beliau telah pun katakan menimbulkan keraguan khususnya kesan cekik dan juga kesan calar menunjukkan kemungkinan ada kesan dera dan juga beliau telah dicekik,”katanya.

Gobind berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui di luar mahkamah.

Peguam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa dalam hujahnya petang tadi bagaimanapun tidak membantah bedah siasat baru dibuat namun pihkanya akan menghantar pakar pataloginya untuk menyertai bedah siasat berkenaan.

Sementara itu Hock Chuan menyokong saranan Gobind supaya pakar patologi dari bedah siasat pertama iaitu Dr Khairul Azman dan Dr Prashant hadir di bedah siasat kedua ini.

tvs


Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive