Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, April 08, 2010

Blogger Umno bertanding calon bebas ?

Fakta menarik dalam PRK Hulu Selangor

KUALA LUMPUR : Pilihan Raya Kecil (PRK) Hulu Selangor yang penamaan calonnya akan diadakan pada 17 April ini manakala pengundian pada 25 April memiliki beberapa fakta uniknya tersendiri.

Umum mengetahui bahawa ini merupakan PRK yang pertama berlaku di Selangor dan yang pertama pada tahun ini.

Pertembungan antara Anwar dan Najib

Selain itu, PRK kali ini juga bakal menyaksikan dua tokoh yang sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerap bertembung dari pelbagai aspek dan strategi ke arah kelangsungan politik masing-masing.

Mereka ialah Ketua Umum PKR yang juga tokoh penting yang menyatukan Pakatan Rakyat dan seorang lagi ialah Presiden Umno, Najib Razak yang dilihat sebagai presiden terakhir BN mengikut teori RAHMAN.

PRK kali yang ke 10 ini sejak Pilihan Raya Umum (PRU) pada 8 Mac 2008 juga menjadi pengukur kepada kedua-dua tokoh itu apabila menjadi pemimpin penting di Selangor di mana Najib ialah Pengerusi Umno manakala Anwar ialah Penasihat Ekonomi Selangor yang juga Menteri Besar Selangor ialah ahli PKR sendiri, iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ejen Israel, Anwar jawab, Najib membisu

Anwar sebelum ini diakitkan dengan Yahudi tetapi telah dijawab dengan jujur dan berfakta di Parlimen manakala Najib yang terang-terang membawa masuk ejen Israel ke dalam negara sehingga mencemarkan instusi di raja selain mengancam keselamatan negara, sehingga kini kekal membisu berhubung APCO.

Malah Najib menikus untuk hadir ke sidang parlimen selain membiarkan askar upahannya untuk menjawab dan mengganggu ucapan Anwar di parlimen.

Keunikan ketiga ialah ketiga-tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dalam kawasan Parlimen Hulu Selangor adalah dari BN yang masing-masing dua dari Umno dan seorang dari MCA selain parlimen adalah kuota MIC.

Bagi PR, ketiga-tiga Dun itu ditandingipada PRU lalu masing-masing ditandingi oleh ketiga-tiga komponennya iaitu PKR, PAS, DAP selain peringkat Parlimen oleh PKR walupun sebelum ini kuotanya untuk PAS.

Hampir semua parti pernah bertanding di sini

Sesuatu yang unik juga berhubung kerusi ini ialah apabila hampir semua parti penting di semenanjung Malaysia termasuklah yang telah berkubur, Semangat 46 (S46) pernah bertanding di kerusi ini.

Umno bertanding dari tahun (1955-1959) sebelum digadaikan kepada MCA pada tahun (1959-1986), diikuti MIC (1986-2008) sebelum di menangi oleh parti paling muda dalam PR iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Sepanjang tempoh itu juga (1955-2008), parti seperti PAS, DAP dan S46 pernah meletakkan calonnya di situ.

Antara tokoh pembangkang yang pernah bertanding sebelum ini ialah Nazar Yakin daripada Semangat 46 (1995), Peng Kim Sing daripada DAP (1995), Dr Haili Rahmat daripada PKR (1999), Datuk Ismail Kamus daripada PAS (2004) seterusnya Datuk Zainal Abidin Ahmad daripada PKR memenanginya pada tahun 2008.

Blogger Umno bertanding calon bebas ?

Umno yang sebelum ini beriya-iya mahu meletakkan calonnya di situ sekaligus mahu merampas kuota sekutunya terpaksa berputih mata apabila Presidennya sendiri terpaksa menolak Umno dan menyerahkannya kepada MIC.

Umno difahamkan akan menaja calon tertentu untuk bertanding sebagai calon bebas sebagai tanda protes mereka dan antara nama yang disebut-sebut ialah seorang blogger.

Antara calon itu yang sehingga kini membelenggu Najib dan Samy ialah Ketua Pemuda MIC, T.Mohan dan Ketua Penerangan MIC, P.Kamalanathan, Ketua Pemuda MIC Hulu Selangor, V. Mugilan selain G. Palanivel sendiri yang tumbang dalam PRU lalu.

Lain pula bagi PKR, walaupun parti itu baru menyambut ualng tahunnya yang ke 11 tahun pada 4 April lalu, namun calon yang ada untuk bertanding cukup ramai dan bukan calang-calang orangnya termasuklah dari kalangan tokoh pekerja, golongan professional, peguam, tokoh intelektual dan pemikir, pensyarah dan ustaz malah bekas menteri pun ada.

Mereka ialah Ketua PKR Cabang Kelana Jaya merangkap Presiden MTUC, Syed Shahrir Syed Mahamod, bekas tokoh agama yang terkenal dan bekas pensyarah dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Dr. Badrul Amin Bahron, Ketua Angkatan Muda (AMK) Malaysia yang juga seorang peguam, Shamsul Iskandar Md Akin, tokoh inteletual dan pemikir dan juga ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Khalid Jaafar, pakar bedah saraf yang juga Bendahari PKR, Cabang Hulu Selangor, Dr Haili Rahmat, dan Penyelaras PR yang juga bekas Menteri berkaitan Undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim.

Aliran pengundian

Hampir 53 peratus atau 34,020 daripada 64,500 pemilih berdaftar adalah pengundi Melayu manakala kaum Cina dan India masing-masing terdiri 16,964 pengundi (26.3 peratus) dan 12,453 pengundi (19.3 peratus).

Bagi BN dan PR untuk merebut pengundi Cina, pastinya tumpuan lebih diberikan kepada 13 buah kampung yang terletak dalam kawasan Kuala Kubu Bahru di mana 70 peratus daripada 16,964 pengundi Cina terletak di situ.

Bagi pengundi India, kawasan parlimen ini juga antara kawasan yang tertinggi di negara ini yang mencatatkan pengundi India yang tertinggi, dan itu antara sebab mengapa MIC bermati-matian mahu calonnya bertanding di situ dan menolak calon Umno.

Di sini juga seperti dakwaan Presiden MIC, Samy Vellu bahawa kira-kira 700 Ketua Cawangan MIC wujud di sini.

Namun, tidak ketahui sejauhmana sokongan itu masih berpihak Samy atau kepada musuh tradisinya selama ini dalam partinya iaitu Datuk S Subramaniam yang juga bekas Timbalan Presiden MIC bertahun-tahun.

Sejumlah 64,500 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 63,701 pengundi biasa dan 799 pengundi pos di mana 32,380 pengundi terdiri daripada pengundi lelaki manakala 32,120 adalah wanita.

PRK kali ini juga bakal menyaksikan undi pos akan diadakan dua hari sebelum hari mengundi dan proses pengeluaran dan pengiraan undi pos akan dilakukan di Pejabat Daerah Hulu Selangor.

Jom raikan penamaan calon

Dewan Serbaguna, Kompleks Sukan Pejabat Daerah Hulu Selangor akan digunakan sebagai pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan rasmi di mana pusat mengundi akan melibatkan 46 buah sekolah dan sebuah dewan orang ramai dengan 136 saluran mengundi.

Pegawai Daerah Hulu Selangor, Nor Hisham Ahmad Dahalan telah dilantik sebagai Pegawai Pengurus dengan dibantu oleh tujuh penolong.

SPR telah menubuhkan enam pasukan Penguatkuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR) mengikut Seksyen 27B AKta Kesalahan Pilihan Raya 1954 untuk memantau dan mengawal aktiviti calon sepanjang tempoh berkempen dari hari penamaan calon sehingga tamat hari pengundian.

Samada Pakatan Rakyat akan kekal dan meraih majoriti lebih besar pada kali ini atau menyaksikan BN terus tersungkur di Hulu Selangor, jawapannya ada pada lebih 60,000 pengundi berdaftar di kawasan itu.

erapakatan







1 ulasan:

  1. Tanpa Nama8/4/10 2:05 PTG

    better letak calon tempatan. dr halil ke. just cadangan. bagi aku la lagi selesa undi calon tempatan...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive