Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, April 08, 2010

'Umno APCO' heret Mahfuz ke JK Hak dan Kebebasan Parlimen



Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 7 April: 'Umno APCO' yang disebutkan seumpama nada lagu nyanyian aktor filem Hindustan, Shahrukh Khan, membawa Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Ia dilihat seolah-olah Umno trauma dengan gelaran 'Umno Apco, Apco Umno' yang dipopularkan Mahfuzr di Dewan Rakyat sejak semalam lagi.

Hari ini, ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said membuat usul menggunakan Aturan Mesyuarat 36(12) mengheret Mahfuz ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Pertikaman lidah di Dewan Rakyat dilihat mulai panas apabila Timbalan Speaker, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyebelahi Ismail dengan tidak terlebih dahulu memberikan justifikasi yang matang pada usul tersebut.

Akibatnya, rata-rata Ahli Parlimen Pakatan Rakyat bangkit memprotes Dr. Wan Junaidi dengan melaungkan 'Umno Apco, Apco Umno' secara terbuka.

Dalam aksi protes itu, Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusof turut meminta dirinya dikenakan tindakan seperti Mahfuz kerana menyebut 'Umno Apco, Apco Umno' di Dewan Rakyat.

Wan Junaidi kemudiannya menjelaskan bahawa kenyataan Mahfuz adalah mengelirukan dan membolehkan beliau dirujuk ke jawatankuasa tersebut menggunakan Aturan Mesyuarat 26(1B).

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad kemudiannya bangkit mempersoal tindakan Wan Junaidi.

"Adakah menyebut perkataan Umno itu menghinakan, adakah APCO itu suatu najis," soalnya.

Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar pula menganggap usul tersebut adalah tidak tepat kerana Ismail dan Dr Wan Junaidi masing-masing tidak menggunakan Aturan Mesyuarat yang sama.

Tidak cukup dengan itu, menurut Kamaruddin, kaedah Speaker membuat keputusan tidak menurut Aturan Mesyuarat.

Ini kerana, menurut beliau, Dewan Rakyat tidak terlebih dahulu diminta membahaskan usul dan menerima usul Ismail itu.

Tanpa memberikan justifikasi yang jelas, Wan Junaidi bertegas dengan keputusannya iaitu Mahfuz diheret ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah kemudiannya meminta Wan Junaidi menjelaskan pula tentang kaedah menggunakan perkataan 'Umno' dan 'Apco' dengan cara yang betul supaya beliau tidak mengulangi tindakan Mahfuz.

Wan Junaidi kemudiannya dilihat seolah-olah terperangkap dengan keputusan yang dibuatnya kerana kedua-dua perkataan yang dianggap sensitif oleh Ahli-ahli Parlimen BN itu tidak memberikan konotasi yang salah.

Dewan Rakyat kelihatan kembali kecoh dengan laungan 'Umno Apco, Apco Umno', hatta Dr. Wan Junaidi terpaksa menangguhkan sidang Dewan Rakyat selama lima belas minit.

Wan Junaidi kemudiannya mengambil ketetapan Dewan Rakyat menggunakan undian suara.

Dewan Rakyat kembali gamat dengan laungan 'Umno Apco, Apco Umno' sebagai protes pada ketetapan Dr. Wan Junaidi.

Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz kemudiannya mencelah dengan mengatakan bahawa menyebut kalimah 'Umno' dan 'Apco' seperti memperbudak-budakkan Umno.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua kemudiannya membuat usul untuk membawa Mohamad ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana menyebut 'Umno Apco, Apco Umno' sebagaimana yang dilakukan ke atas Mahfuz, tetapi usul itu diketepikan oleh Dr. Wan Junaidi.

Menurut Wan Junaidi, kenyataan Mohamad tidak boleh ditafsirkan sama dengan kenyataan Mahfuz.

Tegas Wan Junaidi lagi, sekiranya sesiapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat tidak berpuas hati dengan ketetapannya, mereka dicabar mempertikai tindakannya menggunakan Aturan Mesyuarat 43.

Ahli Parlimen Jelebu, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kemudiannya mencadangkan Dr. Wan Junaidi menggunakan kuasa muktamadnya berdasarkan Aturan Mesyuarat 90.

Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail bangkit lalu mempersoal kemampuan Wan Junaidi kerana soalah-olah mampu membaca apa yang terbuku dalam hati Mahfuz dan Mohamad.

"Mahfuz sebut Apco dan Umno, begitu juga Mohamad, bagaimana Tuan Speaker boleh menganggap Mahfuz salah dan Mohamad betul sedangkan kedua-duanya menggunakan perkataan yang sama," ujarnya.

Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang kemudiannya merumuskan Wan Junaidi telahpun melakukan kesalahan dalam menggunakan Aturan Mesyuarat.

Ujarnya lagi, Wan Junaidi dinasihatkan supaya menggugurkan Mahfuz dan Mohamad daripada dibicarakan oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, seterusnya meneruskan agenda menyuarat.

Sebagai respons pada cadangan Kit Siang itu, Wan Junaidi bertegas dengan ketetapannya sebelum itu.

Kekecohan dalam Dewan Rakyat mengakibatkan beliau terus menangguhkan mesyuarat secara tiba-tiba tanpa didahulukan dengan suatu usul penangguhan yang disokong oleh Ahli Parlimen.

Namun, beliau kemudiannya mengaku gagal mengawal perasaannya dan menangguhkan sidang dewan sehingga 10 pagi esok mengikut Aturan Mesyuarat yang sepatutnya.


Kes Kit Siang

Sebelum itu, Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) memohon agar anggota Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajudin Abdul Rahman dihadapkan ke jawatankuasa yang sama.

Ini ekoran tuduhan Tajudin yang antara lain mengatakan ada antara pemimpin Pulau Pinang daripada DAP, kerap ke Singapura dan Hong Kong dan menjual rahsia negara kepada dua negara itu.

Selain itu, Lim berkata, anggota Parlimen Pasir Salak itu juga mendakwa beliau adalah bekas pegawai politik kepada bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew (kiri).

Lim meminta Tajudin mengemukakan bukti atas tudhannya itu dan sekiranya gagal beliau dicadangkan dihadapkan ke jawatankuasa itu.

Tajudin selepas itu enggan menarik balik tuduhannya itu lalu menyebabkan anggota Parlimen Pakatan mendesak dia dihadapkan ke jawatankuasa itu.

Ekoran itu, undi belah bahagi dibuat yang menghasilkan 56 bersetuju dan 82 menolak cadangan itu.


harakahdaily






KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive