Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, April 18, 2010

Muhyiddin tak layak jadi TPM



Setiausaha Pemuda Gerakan Dominic Lau Hoe Chai menganggap Muhyiddin Yassin tidak layak untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri kerana kenyataannya yang hanya membela kaum tertentu dan tidak mengambil kira perasaan seluruh rakyat.

Beliau berkata sedemikian ketika mengulas seruan Muhyiddin Yassin agar Melayu jangan berhenti mempertahankan kepentingan Melayu dan bumiputera hanya kerana takut dilabel sebagai rasis. Pemuda Gerakan berasa kesal dengan kenyataan "yang tidak sepatutnya keluar dari mulut TPM" ini, kerana jelas membela kaum tertentu dan tidak mengambil perasaan seluruh rakyat.


"Seandainya Muhyiddin mengeluarkan kenyataan sedemikian sebagai Naib Presiden UMNO, kenyataan ini bertujuan untuk membela hak bumiputera dari sudut Melayu. Tetapi sebagai TPM seluruh rakyat, hujah sedemikian tidak boleh diterima," katanya.

"Bertitik tolak daripada itu, Muhyiddin hanya layak menjadi Naib Presiden UMNO dan tidak layak menjadi TPM untuk seluruh rakyat. Beliau harus sedar bahawa dasar afirmatif harus merangkumi semua kaum dan bukannnya kaum tertentu," tambah Dominic Lau Hoe Chai.

Selain itu, Dominic Lau berkata, di banyak negara yang lain, dasar digubal untuk membela kaum minoriti dengan memberikan jagaan yang istimewa kepada golongan ini. Sebaliknya, di Malaysia, tumpuan diberikan kepada kaum yang terbesar, dengan hak istimewa yang dinikmatinya. Dari perspektif antarabangsa, ia kurang wajar dan jelas kurang adil kepada kaum minoriti.

Dominic berkata demikian ketika mengulas kenyataan Muhyiddin bahawa seandainya Model Ekonomi Baru (MEB) ingin memenuhi keperluan semua kaum, maka golongan sasaran harus dikaji. Di Malaysia, orang Melayu dan bumiputera mencakupi 60% populasi, adalah golongan sasaran terbesar yang mempunyai keperluan terbesar.

*Kenyataan media oleh Dominic Lau Hoe Chai, selaku Setiausaha Pemuda Gerakan. Diterjemahkan daripada kenyataan asal yang ditulis dalam bahasa Cina.

detikdaily







KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive