Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, April 17, 2010

Wanita seberang lebih berani penuhi fantasi lelaki?


Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 16 April - Layanan mesra, lemah lembut, mengikut kata dan berani merealisasikan fantasi impian lelaki dikatakan menjadi punca yang menyebabkan ramai lelaki tempatan 'cair' terhadap wanita Indonesia.

Sedangkan wanita di negara ini semakin sofistikated serta terlalu sibuk memikirkan kerjaya dan masa depan sehingga terlupa memberikan tumpuan yang sepatutnya kepada suami.

Pengarah Pusat Kokurikulum, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Mohammad Shatar Sabran berkata, perkara itu menyebabkan kaum lelaki di negara ini memilih wanita seberang kerana persepsi mereka yang masih bersifat tradisional dan konservatif dalam rumah tangga termasuk inginkan perhatian dan layanan.

"Kehendak yang tidak berpadanan ini telah menyebabkan lelaki Malaysia beralih kepada wanita seberang kerana lelaki kita masih mengharapkan dilayan dan dijaga seperti 25 tahun yang lampau. Sedangkan visi wanita kita lebih kepada kerjaya dan masa depan.

"Jadi untuk memenuhi kehendak itu maka mereka beralih kepada wanita seberang kerana mereka masih mempunyai pemikiran seperti wanita kita 25 tahun yang lalu yang menatang suami bagai minyak yang penuh," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Justeru, Shatar yang juga pensyarah Sains Kemasyarakatan menasihatkan wanita Malaysia agar tidak terlalu mengejar kerjaya sehingga meminggirkan kepentingan suami.

Dalam konteks sosiologi, katanya, lima tahun pertama perkahwinan adalah untuk mengenal pasangan, sementara lima tahun kedua adalah proses mengadaptasi untuk mencari keharmonian.

Beliau berkata, selepas 10 tahun barulah pasangan suami isteri berada dalam keadaan selesa dan memahami antara satu sama lain.

Dalam pada itu, Ahli jawatankuasa Pertubuhan Tindakan Wanita Islam (Pertiwi), Munirah Abdul Hamid pula menyarankan agar isteri mengikut suami apabila ke luar negara agar mereka dapat meluangkan masa bersama.

Percutian keluarga dengan pelbagai aktiviti, katanya, dapat menghindarkan kaum lelaki daripada berpeluang berkenalan dengan wanita seberang hingga terjebak dengan alam perkahwinan baru.

Naib Presiden Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM), Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj turut menolak dakwaan kononnya wanita Malaysia tidak arif dalam mengendalikan hal-hal rumah tangga dan memberi layanan mesra.

"Seperti golongan tua di negara Barat misalnya yang masih romantis melancong bersama. Elok kita amalkan," katanya.

"Dalam hal ini semua pihak yang terlibat perlu bersikap lebih bertanggungjawab supaya tidak ada pihak teraniaya,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai trend rakyat Malaysia yang mengahwini wanita Indonesia dengan 80 peratus daripadanya adalah sebagai isteri kedua.

Rekod di Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia menunjukkan secara purata seorang rakyat Malaysia mengahwini wanita Indonesia dari Sumatera setiap hari dalam tempoh lima bulan lepas.






KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive