Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, September 24, 2010

2 wanita Kemboja dibogelkan selepas disamun

KUALA LUMPUR 22 Sept. - Rezeki yang dicari tetapi malang menimpa. Itulah nasib dua wanita warga Kemboja yang sanggup merantau jauh ke Malaysia semata-mata mengumpul wang untuk mengubah nasib keluarganya.

Setelah dua tahun bekerja sebagai tukang jahit di Johor, dua sahabat baik itu bersiap sedia pulang ke kampung halaman untuk membawa wang hasil pendapatan yang dikumpul.

Namun, hasrat mereka menikmati wang hasil titik peluh itu bersama keluarga di negara asal mereka tidak kesampaian apabila disamun dua pemandu teksi malam tadi.

Lebih malang, mereka bukan setakat disamun malah turut dibogel dan ditinggalkan dalam kegelapan di ladang kelapa sawit pada pukul 11 malam.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Supritendan Norel Azmi Yahya Affandi berkata, kedua-dua wanita terbabit telah menaiki bas dari Johor ke hentian bas sementara di Bukit Jalil di sini untuk pulang ke Kemboja memandangkan pasport mereka akan tamat tempoh esok.

Beliau berkata, dari Bukit Jalil, mangsa mengambil keputusan menyewa sebuah teksi pergi ke hentian bas Bukit Tinggi di Klang dan merancang menaiki bas ke Kelantan sebelum meneruskan perjalanan ke Kemboja melalui sempadan negeri itu.

"Teksi dinaiki bagaimanapun tidak menghantar mereka sampai ke hentian bas Bukit Tinggi sebaliknya membawa mereka ke ladang kelapa sawit Felda Gedangsa di Hulu Selangor.

"Di ladang tersebut, pemandu teksi dan pembantunya telah menyamun kedua-dua mangsa sebelum membogel dan meninggalkan mereka di situ," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau berkata, mangsa berusia 30-an bernasib baik apabila ditemui oleh orang awam yang kemudian membawa mereka ke balai polis untuk membuat laporan.

Menurut Norel Azmi, dalam laporan mereka, mangsa memaklumkan suspek melarikan pasport, barang kemas serta wang tunai berjumlah RM900 dan 6,000 dolar Amerika Syarikat (AS) bernilai RM18,564.

"Mangsa membawa wang yang banyak hasil pendapatan yang dikumpul selama dua tahun bekerja sebagai tukang jahit di Johor," katanya.

Hasil laporan mangsa, kata Norel Azmi, sepasukan anggota polis dari Bahagian Siasatan Jenayah (JSJ), Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Hulu Selangor dan JSJ dari IPD Cheras berjaya menahan seorang suspek di Pantai Dalam di sini pada pukul 3 pagi ini.

Beliau berkata, suspek berusia 30-an berjaya ditangkap dalam tempoh tidak sampai 24 jam setelah polis mengesan teksi yang digunakan dalam kejadian samun itu melalui rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di Plaza Tol Bukit Tagar, dekat sini.

Hasil pemeriksaan ke atas suspek, katanya, polis menemui pasport milik salah seorang daripada mangsa serta beberapa keping mata wang ringgit Malaysia (RM), Kemboja dan dolar AS.

"Polis kini memburu seorang lagi rakan suspek yang masih bebas dan juga merupakan pemandu teksi berusia 20-an," katanya.

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive