Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, September 26, 2010

Dedahkan siapa pihak ketiga ganggu tugas polis

Oleh MOHAMAD SABU


Beberapa kali kenyataan parti-parti politik dan badan-badan NGO yang menyentuh tentang pasukan Polis Diraja Malaysia dalam soal tanggungjawab, keberkesanan melawan jenayah, kecekapan dalam menanggani sesuatu isu.

Kita melihat ada semacam perkara yang tidak kena cara pasukan polis Malaysia menjalankan tugas mereka. Polis dilihat tidak bebas dan kehilangan wibawa dalam usaha mereka untuk melaksanakan penguatkuasaan undang di Malaysia.

Pihak polis tidak dapat pamerkan dan jelmakan kewibawaan mereka dalam menjalankan tugas untuk menegakan keadilan melalui kedaulatan undang-undang dan dilihat adil tentang keadilan mereka.

Sudah terang lagi bersuluh, sudah melata apa yang tumbuh, segala perasangka sudah menjadi kenyataan dan pembuktian, apabila Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, seminggu sebelum bersara mendedahkan bahawa ada campuran pihak ketiga menganggu tugas-tugas polis di Raja Malaysia.
Selama ini kami (parti politik dan NGO) menyatakan dan menegaskan bahawa dilihat ada campurtangan "asing" dalam hal tugasan polis di Raja Malaysia.

Pengakuan dan penegasan Musa Hassan bahawa memang ada campurtangan pihak ketiga dalam urusan polis, amatlah berat kenyataan itu dan perlu diambil perhatian oleh semua pihak.

Pasukan Polis Di Raja Malaysia akan terus hilang kewibawaan dan penghormatan dari rakyat dengan kenyataan Musa yang masih di dalam tugas semasa kenyataan dibuat.

Satu pasukan khas bertaraf Suruhanjaya di Raja perlu dibentuk untuk menyelidik, menyiasat, dan menerangkan perkara sebenar sejauh mana campurtangan pihak ketiga dalam urusan Polis untuk menegakkan keadilan melalui undang-undang.

KPN bukan sebarang orang, ia bukan seorang sarjan sebuah balai, bukan pengetua sekolah, bukan ketua pembangkang di parlimen, atau pegawai kerajaan yang bersara tetapi jawatan dan kedudukannya sebagai orang nombor satu dan mengendalikan hal keselamatan di Malaysia.

Rakyat ingin tahu, siapa orang ketiga itu; adakah para pegawai di KDN, adakah pemimpin-pemimpin politik parti pemerintah Umno-Barisan Nasional, Menteri, Timbalan Menteri atau Setiausaha Parlimen?

Adakah orang ketiga itu tauke-tauke judi, mafia dadah yang kaya raya?

Semua persoalan keselamatan rakyat dan negara berlegar di kepala apabila ketua polis yang berwibawa membuat kenyataan sebegitu rupa.

Lebih dahsyat lagi apabila KPN terus melenting dengan mengatakan "kami bukan orang upahan". Sudah tentu upahan di sini tidak bermaksud dengan gaji bulanan dan elaun yang anggota polis terima di atas perkhidmatan mereka. Apa yang di maksud dengan "upahan" di sini.

Apakah ada peranan pihak ketiga sehingga pihak polis tergamak melakukan kepungan dan serangan.

Tentulah banyak persoalan timbul difikiran orang awam seperti saya.
Pembunuhan peniaga video, Mustakizah beberapa tahun dahulu, sampai sekarang tidak tahu hujung pangkalnya. Adakala polis tak dapat menyiasat dan membongkar pembunuhan itu kerana ada campurtangan pihak ketiga.

Pembebasan tauke-tauke dadah (mafia) yang ditangkap oleh polis, adakah ada campurtangan pihak ketiga.

Siapa yang menyediakan senarai tangkapan operasi Lalang, adakah pihak polis atau pihak ketiga.

Mengharamkan himpunan aman, ceramah-ceramah parti politik dilepaskan gas pemedih mata, ditangkap orang ramai dan penceramah, adakah diatas kehendak polis atau kehendak pihak ketiga.

Siasatan terhadap Anwar Ibrahim adakah kehendak dan ikut prosedur polis atau tunduk kepada pihak ketiga? Jangan ada pihak ketiga dalam siasatan kes pembunuhan Sosilawati.

Siapa pihak ketiga yang mengarahkan polis membunuh Altantuya seperti diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam. Masakan polis bertindak sendiri jikalau tidak ada arahan pihak ketiga. Pihak ketiga mana yang mengarahkan dokumen mengenai peristiwa sebenar diselindung dari rakyat Malaysia.

Kejahatan pihak ketiga ini terhadap penduduk Memali sehingga mengorbankan 14 orang penduduk kampung dan 4 anggota polis. Siapa pihak ketiga ini?

Kewibawaan pasukan keselamatan khasnya Polis Di Raja Malaysia perlu dipulihkan. Kenyataan Tan Seri Musa Hassan (KPN) mesti diambil serius.

Suruhanjaya penyiasatan perlu dibentuk untuk menyiasat secara menyeluruh untuk memulihkan wibawa polis.

Suruhanjaya memperbaiki prestasi polis yang telah selesai menjalankan tugas dan membuat segala rekomendasi untuk memperbaskan pasukan polis tidak memberi kesan selagi ada pihak ketiga yang lebih berkuasa dari polis-pihak ketiga memang lebih 'camca dari bubur.'

UO


1 ulasan:

  1. selepas PR menang mungkin boleh di bongkar pihak ketiga ini

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive