Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, September 12, 2010

Kisah 3 Pemuda Hitam Dan Jin Afrit Serta Kisah Mat Rempit Menjadi Imam

Oleh: BekokCobbong


"Sambil-sambil melayan tetamu dan menziarahi saudara dan teman taulan serta mengunyah kuih dan juadah raya, ingin dikongsi kisah-kisah yang diceritakan oleh Pak Bilal Tua sewaktu tazkirah di bulan mulia Ramadhan.Walaupun Ramadhan tahun ini telah berakhir dan sekarang Syawal telah menjelang, sepertimana kuih-kuih raya yang tidak basi, begitulah kisah-kisah tauladan yang memberi pengajaran ini.Tidak basi dan luput, hidup segar buat menjadi suri tauladan kepada aku terutamanya dan saudara-saudari sekalian.Semoga digali sedikit pengajaran dan beroleh manfaat.

Kisah 1 : 3 Pemuda Hitam Dan Jin Afrit
Pada suatu masa dahulu yang tidaklah dinyatakan dengan tepat masa dan tempatnya, di dalam sebuah kampung terdapat 3 orang pemuda yang sangat hitam.Lebihlah lagi jika dibandingkan dengan buntut kuali.Hitamnya pekat dan likat, jika hendak digambarkan bolehlah dikatakan seperti perbandingan orang yang ikhlas yang selalu kita dengar – seperti semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang gelap gelita.Bukanlah menghina orang yang hitam tetapi sebagai gambaran betapa melampaunya darjah kehitaman mereka bertiga.

Oleh kerana hitam yang amat itu, ketiga-tiga pemuda tersebut merasa rendah diri.Bahkan mereka selalu menjadi bahan ejekan dan kutukan orang-orang kampung.Dek kerana tidak tahan dengan penghinaan daripada orang-orang kampung tersebut, suatu hari berbincanglah mereka dan bersepakat untuk keluar meninggalkan kampung tersebut.

Maka berjalanlah mereka keluar dari kampung tersebut.Dipendekkan cerita, merentasilah mereka akan sebuah hutan.Di dalam hutan tersebut mereka bertemu dengan Jin Afrit.Jin Afrit bertanyakan perihal mereka dan berceritalah mereka akan kisah penderitaan mereka.Lalu berkatalah Jin Afrit itu,””Aku boleh membantu kamu bertiga.Kamu mintalah apa-apa saja permintaan aku akan tunaikan.Cuma syaratnya ialah satu permintaan sahaja”. Sungguh gembira mereka bertiga mendengar kata-kata Jin Afrit tersebut.Sekarang mereka boleh meminta apa sahaja dengan Jin Afrit tersebut di mana akan ditunaikan tanpa perlu berusaha dan bersusah payah .

Dipendekkan cerita lagi, berkatalah pemuda hitam yang pertama,”Wahai Jin Afrit, aku ingin engkau jadikan aku seorang pemuda yang putih”.Di dalam sekelip mata ditunaikanlah oleh Jin Afrit akan permintaan pemuda hitam pertama itu.Menjadi putihlah beliau.Handsome dan segak sekali.Terujalah 2 lagi pemuda hitam yang tinggal melihat keadaan itu.

Tanpa berlengah lagi, berkatalah pemuda hitam yang kedua,”Wahai Jin Afrit, aku pun ingin kau jadikan aku putih.Putih-seputihnya sehinggalah tiada lagi putih selepas itu”.Seperti tadi ditunaikanlah hajat pemuda hitam kedua itu oleh Jin Afrit.Sepintas dalam sehela nafas, menjadi putihlah pemuda hitam yang kedua itu.Putih seputih-putihnya sehingga tiadalah lagi putih selepas itu.

Bertanyalah Jin Afrit kepada pemuda hitam yang ketiga,”Wahai pemuda, dua orang sahabatmu telah membuat permintaan mereka dan aku telah menunaikannya,Sekarang giliran kamu pula, apakah yang engkau ingin minta wahai pemuda”.

Ternyata pemuda hitam yang ketiga tidaklah segembira dan seteruja sepertimana kawan-kawan beliau pemuda pertama dan kedua tadi.Ini kerana beliau berfikir apa lagi yang aku boleh minta.Aku nak minta jadi putih pun, kawan aku dah minta semuanya.Sudah tidak ada lagi putih selepas diaorang mintak putih seputih-putihnya tadi .Sudah habis stok putih untuk diriku ini”.Tiba-tiba wajah pemuda hitam yang ketiga itu berubah menjadi ceria, datang idea yang baginya sungguh baik dan bernas.Tertunggu-tunggulah Jin Afrit dan kedua-dua sahabatnya tadi dengan suspen apakah yang akan diminta oleh pemuda hitam ketiga tersebut.

Lalu dengan muka berseri dan konfidentnya pemuda hitam ketiga itu berkata,”Wahai jin afrit, sebenarnya aku pun ingin minta kau jadikan aku seorang pemuda yang putih,Walaubagaimanapun, kawan-kawan aku semuanya dah ‘rembat’semua kaler putih tu hinggakan tiadalah lagi baki kaler putih untuk aku.Jadi permintaan aku, aku minta engkau jadikanlah kedua –dua sahabat aku itu kembali menajdi hitam seperti sediakala sepertimana aku sekarang.Barulah adil rasanya”.

Maka arakian terpinga-pingalah para sahabatnya pemuda yang pertama dan kedua itu serta tersengihlah Jin Afrit itu.

Begitulah tuan-tuan jika tiada sifat mahmudah di dalam diri.Sifat pentingkan diri.Yang difikirkan hanya diri sendiri. Paling utama diri sendiri dan kesenangan diri.Mana-mana kesenangan dan peluang akan disapu bersih tanpa memikirkan orang lain dan orang dibelakang.Tanpa mengira halal dan haram.Satu lagi, sifat dengki dan irihati.Tak boleh melihat orang lain senang dan lebih dari dia,Ada jer jalan dan ikhtiar nak lihat orang susah dan derita .Semoga Allah membuang sifat-sifat mazmumah dan menambah sifat-sifat mahmudah di dalam diri kita sempena sehabis sebulan kita menghadiri kem Ramadhan ini.Amin.

Kisah 2 : Mat Rempit Menjadi Imam
Arakian dikisahkan, ada seorang mat rempit yang turun awal dari rumah di waktu maghrib ingin pergi merempit dengan kawan-kawannya.Dengan motor Yamaha LC 135 ekzos modifiednya dan rambut mayang mengurai serta jaket kulit ala-ala Slash kumpulan Gun &Roses dan jeans bertampal-tampal, bergeraklah beliau daripada rumah (ini pak bilal tak cakap, gambaran yang aku bagilah berdasarkan budaya dan penampilan sesetengah mat rempit).Diringkaskan cerita,di dalam perjalanan, terdengar laungan azan Maghrib.Singgahlah mat rempit itu di surau berdekatan ingin menunaikan kewajipan, walaupun di dalam hatinya timbul kerisauan bimbang terlewat sampai ke tempat perlumbaan dan akan ditinggalkan kawan-kawan serempitan beliau.

Di surau itu kedapatan seorang imam tua.Semakinlah risau akan mat rempit itu akan kehabisan masa beliau melihatkan pak imam tua yang bertongkat dan terketar-ketar.”Tentulah lambat habis solat maghrib kalau macam ni gayanya kalau aku bermakmumkan pak imam tua ni’”.Lalu disuarakanlah kerisauannya kepada pak imam tua tersebut.”Pak Imam tua, lu semayang cepat sikit boleh tak,gua nak pergi merempit pulak ni”.

Walaupun sedikit terkejut mendengar kata-kata mat rempit yang agak ‘sopan’ itu, di offerlah pak imam tua tersebut kepada mat rempit,”Orang muda, kau sajalah jadi imam”.

Bersetujulah mat rempit tersebut.”Betul jugak,baik gua je jadi imam.Boleh gua cepatkan sikit solat maghrib ni.Tak derlah gua terlepas nak pergi merempit nanti”,

Diringkaskan cerita, menjadi imamlah mat rempit tersebut akan solat maghrib tersebut.Dimakmumkan oleh pak imam tua dan beberapa orang lagi makmum.Terpegun atau dalam bahasa yang dahsyat sikit, terkesima dan terpana lah akan pak imam tua itu mendengar bacaan mat rempit tersebut.Dengung dan tarannumnya ala-ala imam Mesir lagaknya.Sungguh merdu dan gemersik.Kata orang zaman sekarang,”Boleh Lawan la”.

Sesudah memberi salam, berkatalah pak imam tua tersebut,”sedap sungguh bacaanmu wahai orang muda ..lain kali bolehlah jadi imam jemputan surau kami”. Jawab mat rempit tu dengan hidung yang kembang kempis dan dalam nada berbisik kepada pak imam tua.”terimakasih pak imam tua atas pujian lu tu.Itu gua solat tak ambik air sembahyang tu, kalau gua solat ambik air sembahyang..fuhh..bacaan gua lagi power pak imam!”.

Arakian terloponglah mulut pak imam tua adanya..

Aku pun terlopong jugak masa mula-mula mendengar kisah ini.Tapi cepat-cepat aku cuba cari moral disebalik cerita ini.Rasa akulah, pengajaran nyata di sebalik kisah ini ialah, ramai di antara kita sekarang terlebih semangat dibandingkan dengan ilmu.Maksud aku, ilmu tak ada atau tak seberapa, tapi semangat dan amalan pulak yang ‘nebbeng’(terlebih-lebih).Inilah yang dikata orang, amal tanpa ilmu ni bodoh namanya, begitulah juga perbandingan kalau ilmu tanpa amal.Maka kata orang Terengganu “dok rok cettong”dan “koman spanar”lah ( teruk dan lemahlah).

Semogalah kisah-kisah di atas memberi sedikit iktibar kepada aku terutamanya dan saudara-saudari sekalian bagi menambah ilmu dan amalan.Wallahua’lam.

tranungkite

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive