Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, November 06, 2009

Kedah di bawah PR berjaya tingkatkan hasil | Nizar News




oleh ZUKIFLI YAHAYA

Menurut Laporan Audit Negara 2008, Kedah telah berjaya meningkatkan hasil sehingga 205 peratus berbanding tahun 2007. Kata Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, ini merupakan satu kejayaan yang amat membanggakan bagi sebuah negeri yang berada di kawasan konservatif.

205 peratus adalah angka yang sangat tinggi! Ia berlaku selepas setahun kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan negeri Kedah. Malangnya angka yang sehebat itu tidak dilaporkan dalam media-media talibarut BN.

'Peranan' media talibarut itu ialah membesarkan cerita 'perpecahan' yang kononnya berlaku dalam Pakatan sambil menggelapkan terus segala kebaikan yang dilakukan kerajaan Pakatan walaupun baru setahun jagung berbanding separuh abad mereka berkuasa di negeri tertentu.

"Ini adalah hasil daripada dasar yang telah ditetapkan dalam pentadbiran negeri Kedah, iaitu perbelanjaan berhemah, berbelanja mengikut keperluan dan keutamaan serta mengelak pembaziran," kata Menteri Besar ketika menjadi tetamu rancangan Nasi Lemak Kopi O pada program Sua Rasa TV9 di perkarangan Stadium Darul Aman, di sini.

Dua hari Sua Rasa berkampung di Stadium Darul Aman, ribuan rakyat berkunjung. Ada peluang juga rakyat berhibur, tidak seperti gambaran Umno sebelum ini kononnya akan wujud pemerintahan ala Taliban jika PAS berkuasa.

Dalam waktu yang sama di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti berlangsung Kejohanan Badminton Remaja Dunia. Seluruh mata peminat sukan badminton dunia bertumpu di Alor Setar, Kedah. Sewaktu PAS jadi pembangkang dulu, pemimpin Umno pernah membayangkan bahawa jika PAS memerintah maka stadium akan jadi gelanggang lumba unta.

Menurut Azizan ketika diwawancarai oleh bekas Pegawai Media Tan Sri Sanusi Junid, Aziz Desa, niat yang ikhlas untuk membantu rakyat, kerajaan negeri telah menetapkan bahawa hasil negeri yang diperolehi perlu disalurkan kepada masyarakat bagi mencapai moto Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua.

"Saya telah menggariskan dasar perbelanjaan mesti diimbangkan dengan pendapatan, maka dalam hal ini pendapatan pada cukai berjalan seperti biasa, cuma saya bantu polisi baru, iaitu hasil hutan.

"Hasil hutan selama ini kita peroleh antara RM7 juta hingga RM8 juta setahun, pada saiz hutan yang sama, tetapi di bawah polisi baru, iaitu tender terbuka, siapa pun saya tak bagi anugerah, siapa nak buat tender dia kena buat secara terbuka, maka dengan itulah hasil kita melambung sehingga RM 28 juta hingga RM 30 juta, dasar ini diteruskan, untuk tahun 2009, kita telah capai RM 35 juta," ujar beliau.

Bagi memastikan dasar yang ditetapkan ini berjalan dengan lancar, kerajaan negeri telah mendapat kerjasama daripada semua pegawai tadbir negeri.

Dari segi projek pembangunan, katanya, kerajaan negeri tetap mengekalkan projek ekonomi yang sedia ada, namun sektor pertanian menjadi fokus utama bagi membantu rakyat menjana pendapatan, yang rata-rata mereka merupakan petani.

"Di samping kita ada industri di Kulim Hi-Tech, tetapi kerajaan sekarang fokuskan kepada industri pertanian kerana rakyat Kedah majoritinya petani, mereka lebih berkeupayaan, cuma kerajaan sedang berusaha untuk cari pasaran sama ada dalam atau negeri," ujarnya.

Sejak bertahun isu sampah bukan setakat menusuk hidung tapi menusuk jantung hati. Ia benar-benar 'menganggu' kerajaan yang mentadbir Kedah. Alhamdulillah 1 November baru-baru ini, syarikat E-Idaman mengambil alih sepenuhnya pengurusan di beberapa daerah utama negeri ini. Rakyat lega. Syarikat tersebut adalah kontraktor yang dilantik oleh Pusat.

Sebenarnya rakyat tidak peduli siapa yang angkut dan bersihkan sampah. Mereka cuma mahu tengok sampah tidak bersepah-sepah di tepi jalan hadapan rumah mereka. Waktu sampah menimbun pemimpin kerajaan negeri jadi sisa serangan maka begitulah apabila isu sampah selesai maka kerajaan negeri juga yang dapat pujian.

Sekarang, Pakatan di Kedah seolah-olah sedang lulus satu demi satu ujian dengan cemerlang. Goncangan pihak pembangkang terhadap kepimpinan Ustaz Azizan juga bukan setakat tidak kuat, malahan tidak menjadi. Adun Lunas, Mohammad Radzhi Salleh nampaknya benar-benar terjun dengan labu-labunya.

Di Selangor, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menggemparkan dunia dengan berita penangkapan ala Anwar 1998. Kerajaan Pakatan Selangor ditempelak kerana tidak berjaya menjinakkan Jais yang dilihat masih berwalak kepada Dr Mohd Khir Toyo.

Di Kedah hal seperti itu tidak berlaku. Ustaz Azizan berjaya menyekat kewujudan 'anak nakal' dalam pentadbirannya melalui caranya sendiri. Mungkin kejayaan itu yang menguja Dr Abdul Aziz Bari untuk mencadangkan beliau mengambil alih kepimpinan tertinggi dalam PAS.

detikdaily


Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

3 ulasan:

  1. cukai tanah dah naik balik ooi, tambang feri langkawi dah naik, sewa tapak meniaga mahai macam buat pameran di klcc. kerajaan perihatin kepala bapak hangpa, dok perabis duit rakyat kat prog kopi o .. isi tARAK..

    BalasPadam
  2. PeminatIKLIM10/11/09 8:14 PG

    oi..oi ke laut oi(cam dalam lagu tgannu kite saleem)

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive