Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, November 05, 2009

Pakatan Mohon Daftar Jadi Parti Politik | Nizar News



Pakatan Rakyat telah memohon secara rasmi untuk berdaftar sebagai sebuah parti politik dengan bekas Menteri Undang-Undang Zaid Ibrahim sebagai pengerusinya.

Sumber-sumber memberitahu bahawa permohonan itu telah dikemukakan kepada Pendaftar Pertubuhan awal minggu ini untuk mendapat kelulusan.

Zaid, anggota Biro Politik Parti Keadilan Rakyat sebelum ini memberitahu bahawa beliau berharap memperolehi kelulusan berkenaan sebelum Konvensyen sulung Pakatan Rakyat pada bulan hadapan.

Pakatan Rakyat yang dianggotai oleh Keadilan, PAS dan DAP. Zaid turut membayangkan kemungkinan Pakatan Rakyat dianggotai oleh beberapa lagi parti dalam masa terdekat.

Gagasan itu kini memerintah Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang. Ia turut menubuhkan kerajaan negeri di Perak selepas pilihanraya umum 2008 sebelum Umno-BN melancarkan rampasan kuasa awal tahun ini.

Pertikaian menentukan kesahihan kerajaan negeri Barisan Nasional di Perak kini dirujuk ke Mahkamah Persekutuan.

Pendaftaran sebagai sebuah entiti politik akan membolehkan Pakatan Rakyat mengatasi pelbagai kekangan Suruhanjaya Pilihanraya, termasuk peraturan bahawa parti-parti yang tidak bertanding dilarang menaikkan bendera mereka pada sesuatu pilihanraya kecil.

Ini menghalang PKR, PAS dan DAP membantu sesama mereka secara berkesan apabila satu daripada tiga parti itu bertanding menentang Barisan Nasional yang merupakan parti berdaftar dengan 14 anggota komponen.

Pendaftaran rasmi Pakatan Rakyat akan menandakan bermulanya sistem politik yang berteraskan dwi-parti sebagaimana di kebanyakan negara maju seperti Amerika Syarikat dan Britain.

Walaupun menjadi sasaran laporan berat sebelah dan fitnah oleh media arus perdana di samping menangani pelbagai kemelut dalaman, hubungan rapat antara Keadilan, PAS dan DAP membolehkan Pakatan Rakyat menang tujuh daripada sembilan pilihanraya kecil sejak Mac tahun lalu.


tvs


Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive