Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, April 09, 2010

Bantahan peniaga pasar Gunung Rapat

Mat Razali bersama para peniaga Pasar Gunung Rapat
Ipoh menyuarakan bantahan perobohan pasar dan membina
yang baru disitu

7 Apr, Ipoh : Hampir 200 orang peniaga-peniaga pasar Gunung Rapat di sini telah membuat demonstrasi beramai-ramai pagi ini untuk menyatakan bantahan mereka keatas cadangan meroboh pasar lama dan membina pasar baru yang dijangka menelan belanja RM6 juta.

Mereka menyatakan rasa kesal diatas sikap Dato Bandar yang tidak mahu berunding dengan mereka berhubung isu tersebut.

Dato Bandar telah memanggil mereka pada 8 Mac yang lalu dan menyampaikan taklimat berhubung projek tersebut tanpa meminta maklum balas daripada peniaga-peniaga disitu.

Mereka lebih suka pasar lama ini dibaik pulih dengan kos yang lebih jimat

Menururut jurucakap peniaga-peniaga di situ, Encik Mat Razali, Dato Bandar Ipoh telah bersetuju untuk menemui mereka dipejabatnya pada 30 Mac jam 4.30 yang lalu.Tetapi apabila mereka pergi ke pejabatnya pada tarikh dan waktu yang dijanjikan itu, Dato’ Bandar tiada di pejabat, katanya ada urusan ditempat lain.

Mereka mendesak supaya Dato Bandar menetapkan satu tarikh dan masa yang baru untuk membincangkan hal cadangan perobohan dan membina semula pasar basah Gunung Rapat tersebut.

Ini towkey ikan yang sering saya langgani..

Mereka berharap Dato Bandar sudi mengadakan pertemuan dan berbincang dengan mereka untuk mengetahui permasalahan mereka berhubung rancangan untuk meroboh dan membina semula bangunan baru pasar disitu.

Ditanya apa sebenarnya bantahan mereka terhadap projek pasar baru tersebut, Mat Razali menerangkan bahawa lokasi tersebut tidak berapa sesuai dengan kos yang bakal menelan belanja RM6 juta itu dan minta suatu tapak yang lebih luas dan lebih selesa.

Mereka membantahlah tuu! Ada sesiapa yang boleh baca...

“Tempoh pembinaannya mengambil masa yang lama antara 2 ke 3 tahun ; dan kami ditempatkan ditapak sementara yang jauh dan tidak sesuai,” kata Mat Razali.

“Kami mencadangkan supaya pasar ini dibaik pulih dengan kos yang lebih murah iaitu antara 2-3 juta sahaja dan tidak merumitkan kami dan orang ramai yang berurusan dengan kami,” jelasnya lagi yang mewakili seratus lebih para peniaga disitu.

Lagi bantahan para peniaga...
Menurut Mat Razali, mereka telah pun mengahantar satu memorandum kepada Dato Bandar beserta tanda tangan 1,500 petisyen orang ramai yang membantah perobohan dan membina pasar baru disitu.

Mereka juga membantah atas adanya campurtangan pihak ketiga dalam projek tersebut serta terdapatnya peniaga-peniaga luar yang diberikan tempat atau ruang yang lebih selesa berbanding dengan para peniaga asal pasar tersebut.

sumber: alhusseyn

wartasgrapat





KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive