Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 07, 2010

Sukarelawan diarah berbogel kerana disangka “pengganas"



06/06/2010 6:31pm

SHAH ALAM 6 Jun – “Saya diarah berbogel semasa disoal siasat selama setengah jam kerana disangka pengganas dan mempunyai kaitan dengan rangkaian al-Qaeda. Mereka cuba kaitkan saya dengan al-Qaeda tetapi saya cakap kami ialah aktivis.

"Mereka mungkin menyangka saya pengganas sebab rambut saya di dalam pasport panjang sedangkan semasa ditahan, saya berambut pendek seperti seorang komando,” kata Exco badan bukan kerajaan (NGO) Muslim Care Malaysia, Abd. Halim Mohd. Redzuan, 40.

Menceritakan pengalaman semasa ditahan di sebuah penjara lama oleh tentera Israel, Abd. Halim berkata, beliau ditempatkan bersama-sama seorang Ahli Parlimen Bahrain dan seorang pegawai masjid dari Indonesia.

"Sepanjang 15 jam ditahan di penjara itu, kami banyak dengar bagaimana tentera Israel gunakan kekerasan pada banduan lain dan keadaan penjara juga sangat teruk.

“Semasa dibebaskan mereka cakap mereka nak bawa kami ke penjara lain dan bila tiba di sempadan Jordan, barulah saya nampak kawan-kawan lain, lega sangat rasanya,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Terdahulu, Abd. Halim bersama lapan daripada 12 sukarelawan Malaysia yang berada di atas kapal Turki, Mavi Marmara, diraikan dalam satu majlis menyambut kepulangan mereka sejurus selepas tiba di tanah air pada kira-kira pukul 5.40 pagi.

Abd. Halim juga merupakan antara tiga aktivis yang ditembak dengan peluru getah di bahagian kepala, belakang dan paha oleh tentera Israel. – Bernama

Share
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive