Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Jun 11, 2010

Umno-BN Dalangi Tarik Gelaran 'Datuk Seri', 'Datuk'

Oleh Dzulkarnain Taib


KUALA LUMPUR 10 Jun - Mantan Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng berkata keputusan pihak Istana Johor menarik balik dua anugerah yang membawa gelaran 'Datuk Seri' dan 'Datuk' didalangi oleh Umno-Barisan Nasional Johor yang gentar kepada peranannya sebagai Pengerusi 'Gerakan KEADILAN-Pakatan Rakyat Menawan Johor' pada pilihan raya umum akan datang.
Bercakap kepada Suara Keadilan, Jui Meng berkata beliau sudah mengetahui daripada sumbernya bahawa Umno berhasrat untuk berbuat demikian
"Saya yakin ini bukannya tindakan Sultan Johor. Ini adalah tindakan keji Umno-BN yang takutkan peranan saya mengetui 'taskforce' Pakatan Rakyat untuk mengambil alih kerajaan negeri Johor pada pilihan raya akan datang.
"Saya diberitahu bahawa Menteri Besar (Tan Sri Abdul Ghani Othman) memberitahu kepada beberapa rakan saya dalam Umno beliau mengertak mahu menarik balik anugerah dua 'Datuk' daripada saya. Saya percaya ini satu bentuk tekanan ke atas saya sejak saya menyertai KEADILAN dan hakikat ini tidak boleh diterima oleh Umno dan BN.
"Secara peribadi saya rasa tindakan ini agak menyedihkan saya kerana saya memang rapat dengan Almarhum Sultan Iskandar yang sentiasa mengiktiraf sumbangan saya bukan sahaja kepada negeri Johor tetapi juga negara tetapi kurang daripada setahun kemangkatan baginda perkara ini berlaku," kata Jui Meng ketika dihubungi.
Beliau yang juga Ahli Majlis Pimpinan KEADILAN Pusat berkata setakat ini beliau belum lagi menerima surat rasmi dari pihak istana.
"Saya tetap menghormati dan menerima keputusan itu dengan baik tetapi saya diberitahu bukan sahaja masyarakat Cina di Johor dan seluruh Malaysia amat marah dengan tindakan Umno-BN ini tetapi juga orang Melayu dan India. Mereka berpendapat pemimpin masyarakat Cina seperti saya dianiaya dan dipinggirkan hanya kerana berlainan fahaman politik bukannya kerana saya tidak setia kepada Sultan atau negeri Johor.
"Jika saya diberi peluang saya ingin mengadap Sultan dan meminta penjelasan dan alasan mengapa anugerah kepada saya ditarik balik.
"Walau bagaimanapun ramai orang memberitahu saya,' tidak apa Datuk, ini adalah satu cabaran yang perlu dihadapi, yang penting anda sentiasa adalah Datuk Seri dalam hati dan sanubari rakyat'," kata beliau.
Jui Meng di anugerahkan Darjah Paduka Mahkota Johor yang membawa gelaran Datuk dan kemudiannya Darjah Seri Paduka Mahkota Johor yang membawa gelaran Datuk Seri.
Bagaimana pun beliau tetap mengekalkan gelaran 'Datuk' yang diperolehi dari Pahang dan Selangor, masing-masing pada tahun 2002 dan 2003.

suara-keadilan


Share

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive