Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, September 02, 2010

SELCAT Kesan 136 Ekar Tanah Perkuburan Cina Diusahakan Secara Haram


Jawatankuasa Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Pengurusan (SELCAT) mendedahkan 136 ekar tanah dibangunkan secara haram sejak 2002 dibawah pentadbiran Umno-Barisan Nasional.

Panel SELCAT terkejut dengan penemuan bahawa tanah di Seksyen U14 Mukim Bukit Raja di Petaling Jaya itu dimajukan sebagai tanah perkuburan Cina tanpa mengikuti ketetapan undang- undang.

Pejabat Tanah Petaling Jaya mengaku bersalah di hadapan panel lima anggota Selcat kerana membenarkan tanah itu dibangunkan tanpa kelulusan.

Majlis Bandaraya Shah Alam pula mengaku bersalah kerana gagal memastikan syarikat pemaju gagal menukar status tanah dari tanah pertanian kepada tanah perniagaan.

Manakala pemaju pula, Premivest Sendirian Berhad mengaku salah kerana menjalankan operasi secara haram tanpa kelulusan dari Pejabat Tanah, dan melanggar notis Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) selepas Pihak Berkuasa Tempatan itu menyedari ada kesilapan pada status tanah perkuburan.

Kesalahan ketiga- tiga pihak itu menyebabkan rakyat Selangor kerugian cukai tanah yang setakat ini masih belum dikenalpasti jumlahnya, dan sekurang-kurangnya RM25,000 bagi setiap kompaun yang dikenakan keatas Premivest.

Menyedari kesalahan mereka, pemaju dikenakan lapan kompaun, dan telah melunaskan tujuh setakat ini.

“3 pihak mengaku bertanggungjawab dalam perkara ini. Pemaju tak patuhi peraturan tanah, tak pohon tukar tanah," ujar Teng.

Pejabat Tanah didapati gagal meneliti proses permohonan tanah dari pihak pemaju yang terhenti selepas mendapati ada kekhilafan dari segi persempadanan tanah.

“MBSA pula tidak guna akta yg diperuntukkan. Akta Perancang Bandar dan Desa 1974 dan Akta Jalan Perparitan dan Bangunan 1976. PBT boleh bagi notis 30 hari. Kalu pemaju gagal, MBSA boleh runtuhkan bangunan tu,” kata Teng.

Premivest memulakan operasi pada tahun 1991 dengan mendapat kebenaran tukar syarat tanah dari pejabat tanah dan daerah petaling daripada pertanian kepada jirat cina. Namun operasi halal ini hanya dijalankan sehingga tahun 1997 sahaja.

Bermula tahun 2002, fasa kedua hingga ke fasa keenam tanah perkuburan ini dimajukan secara haram.

Bahkan pemaju juga didapati bersalah kerana cuba memperdayakan kerajaan negeri dengan membina jirat secara berkelompok di atas tanah-tanah terbabit dengan harapan kerajaan negeri terpaksa memberi keseluruhan tanah haram itu kepada mereka.

MBSA yang diwakili Datuk Bandaraya Shah Alam, Datuk Mazalan Mohd Noor turut mengakui kesilapan mereka yang tidak peka terhadap status tanah perkuburan itu.

Pihaknya hanya menyedari keperluan menukar status tanah tersebut pada 2007.

“Diperingkat awal kita tidak sedar bahawa tanah perlu ditukar status dulu kerana semua kubur yang saya nyatakan tak perlu ditukar. Tapi sejak tahun 2007 kita baru sedar,” jelas Datuk Mazalan.

Mazalan menjelaskan jabatan perancangan MBSA telah memberikan notis borang G, F, E disamping telah membuat lawatan tapak secara berkala namun, pemaju masih menjalankan operasinya.

Jabatan Kejuruteraan MBSA turut mengeluarkan notis dibawah peruntukan seksyen 70A(1), Akta Jalan Parit dan Bangunan 1974 kepada pemaju.

tvs

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive