Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 29, 2011

Akai Adaaa???? .



Subaru Impreza WRX 2.0, sebenar termasuk kos penghantaran ke Malaysia adalah RM 60,291 sahaja.



Namun, setelah dicampurkan dengan Duti Import, Duti Eksais dan Cukai Jualan iaitu RM78,378.30 + RM 60,291 dan harga kereta Subaru Impreza WRX 2.0 untuk masuk ke Malaysia adalah kira-kira RM138,669.30.



Tak termasuk harga keuntungan yang diambil oleh pengedar utama dan harga keuntungan salesman. Jumlah ini belum lagi dicampur dengan insuran dan cukai jalan untuk membolehkan kereta ini berada di atas jalanraya di Malaysia. Maknanya dah jadi 150 - 160k... belum masuk interest kat bank lagi.. dah jadi 250k beb..



BMW 3 series baru RM90k, masuk Malaysia jadi RM250k keatas.., 160k cukai jer.., itu tak termasuk lu orang loan kat bank contoh muka 20k, loan 230k... ambik aaarrr 7 tahun dah jadi dekat RM400k. Bayangkan dari RM90k harga keta tadi dah jadi dekat RM400k...? Apa barang beb....!!!!



Jadi kepada rakyat malaysia sekalian..., biar ada akal sikit... bila pembangkang nak turunkan cukai import dan harga rumah so takda sebabnya kepada sesiapa yang berakal nak tolak beb...!!!



Berdasarkan kepada contoh harga kereta di atas saja, Malaysia masih memegang rekod iaitu antara negara yang harga kenderaannya termahal didunia. Lihat perbezaan harga jualan Proton ke Arab Saudi pun dah boleh mencelikkan rakyat Malaysia, di Arab Saudi jual Proton Gen2 RM30k, kat Malaysia cecah RM60k... apa punya sembelih tu... Atau itu yang di namakan "Rakyat Di Dahulukan"... yeaaaa... memang benar slogan itu dan gua tak menafikannya... maksud tersirat slogan tu ialah "Rakyat Di Dahulukan Untuk Di Sembelih"... oleh Keraaaajaan Barisan Najis.



Tak perlulah nak pertikaikan isu permit import (AP) yang mana umum banyak sedia maklum. Siapa dapat dan siapa punya... perut buncit bertambah boroi... kah..kah..kah...



Jikalau kerajaan masih kekal dengan dasar harga yang tinggi untuk pasaran kereta import.., ini menunjukkan yang kerajaan tak kreatif dalam mencari resource income untuk negara. Keraaaajaan hanya bergantung dengan dasar mencekik kewangan rakyat, segala apa masalah dihumbankan dan di bebankan kepada rakyat dengan dasar mengugut dan menaikkan harga barangan.



Walau apa sekalipun yang terjadi, dengan kemudahan teknologi informasi terkini rakyat sekarang sudah celik dan cerdik pandai. Diorang boleh menilai bagaimana cara kerajaan barisan nasional mentadbir Malaysia. Kecuali rakyat spesies umnoapco totok yang tahu melahu dan membebel di kedai kopi akan kesengsaraan menyara keluarga dan letih mencari tambahan pendapatan...



Rakyat yang terdedah kepada informasi terkini boleh buat pilihan kerajaan yang boleh memberi diorang kesenangan.., dan rakyat jugak yang boleh menjatuhkan sesebuah kerajan.. kalau tak kena pada gaya pemerintahannya... kuasa rakyat adalah kuasa keramat... jadi laungan keramat kononnya "Hanya Barisan Nasional Sahaja Yang Boleh Memerintah Malaysia" oleh pemimpin2 umnoapco/bn adalah satu "PEMBOHONGAN BESAR"...



Selama ini Rakyat Ramai telah di Perbodohkan oleh mereka selama hampir 54 tahun...



Kemusykilan gua selama ini, kenapa Jepun jual kereta buatan sendiri kepada rakyatnya lagi murah daripada Proton jual kat rakyat Malaysia..???



Kenapa harga sebenar harga kereta jauh lagi murah dari mula sampai ke Malaysia...? Dan mengapa Keraaajaan barisan nasional perlukan tax sampai 300 persen..???



Kenapa Jepun jual Suzuki Swift yang jauh lagi berkualiti dekat rakyat dia hanya 12k jika nak dibandingkan proton saga baru harga 40++k.. kenapa.. kenapa.. kenapa...?



KENAPA Keraaaajaan barisan nasional/umnoApco, Cukai duit rakyat dengan cara macam ni..?



hahaha.... kenapa... kenapa... dan mengapa...??? Rakyat Malaysia di tipu dan di tindas selama ini... dah tu pulak kalau lu orang sedar... 18 buah negara haramkan proton masuk negara diorang.. sebab Proton takda safety even dah letak SRS Airbag dan fullspec....., adakah nyawa rakyat Malaysia takda value keee..???



Masih dengan persoalan... KENAPA...???? kah..kah...kah....



ikutsukaakuisa


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

2 ulasan:

  1. Wak Parit Gabes29/3/11 3:38 PTG

    Toksah la beli..kolo nak beli gak...beli dari negara yg jual murah tu..ada senarai tak?

    atau beli unta jer senang...bayaran bawak masuk pun tak mahal sangat kan?...kan?...

    BalasPadam
  2. tuukar keraajaan...turunkan harga kereta proton dulu...boleh keee

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive