Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mei 12, 2013

LAPORAN POLIS PASAI BOLEH UNDI DUA KALI

KUANTAN, 12 Mei - Kreadibiliti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai sebuah badan bebas dalam mengendalikan proses pilihanraya di negara ini semakin tercalar dengan tindakan seorang individu membuat laporan polis mendakwa beliau begitu mudah boleh mengundi sebanyak dua kali di dua tempat yang sama.

Laporan dibuat oleh Mohd Fafhli Khaharuddin dari Kuantan. Menurut laporan tersebut beliau membuat laporan polis mengenai daftar undi SPR yang membolehkan dia mengundi dua kali pada Hari Pengundian Pilihanraya Umum Ke-13 minggu lalu.

"Saya mengundi kali pertama jam 10.30 di saluran 4, peti undi Sekolah Kebangsaan Sungai Isap, dan kemudiannya undi kali kedua pada jam 1.15 petang di okasi yang sama.

Saya tak mengundi kali kedua itu sebaliknya berhasrat untuk menyimpan kertas undi SPR dan nombor saluran sebagai bukti bahawa prosedur dan kreadibiliti SPR yang cukup lemah seperti dakwat kekal. Ini membolehkan saya mengundi dua kali tetapi tidak dibenarkan oleh Ketua Tempat Mengundi (KTM) saluran 4", katanya.

Beliau juga ingin menjelaskan secara teliti untuk menempis tohmahan buah mulut khabar angin liar. Selesai mengundi buat kali pertama, beliau pulang ke rumah dengan niat untuk makan tengahari, "Saya basuh tangan menggunakan sabun mandi (jenama tidak pasti) dan saya dapati dakwat kekal luntur dijari telunjuk tangan kiri kesannya berpindah ke tangan kanan dalam keadaan comot.

Saya cuba menggunakan peluntur (Depex) yang terdapat didalam tandas untuk hilangkan saki baki comot pada kedua-dua belah tangan. Terbukti, jari kiri saya bersih tanpa ada kesan dakwat kekal. Saya mencari penyelesaian di internet dan media sosial menjumpai banyak lagi kes sama berlaku di serata Malaysia.

Hal ini membawa kemusykilan kerana isu dakwat ini telah dibincang sejak 2008 hingga 2013 dan badan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) secara jelas mendakwa dakwat kekal dapat bertahan 5- 7 hari walaupun dibasuh menggunakan medium berbeza", tambahnya lagi.

Beliau kemudian mengambil keputusan tanpa apa-apa perancangan untuk cuba mengundi buat kali ke-2 pada pukul 1.15 petang. Barisan daftar undi tidak seramai seperti pagi katanya. Beliau beratur pada pusat mengundi yang sama, saluran yang sama seperti pada pengundian pertama waktu pagi. Semasa dipanggil untuk daftar undi oleh kerani pengundian, beliau juga mengikut prosedur sama; tunjukkan kad pengenalan, jari dicalit dakwat kekal, dan penerimaan kertas undi.

Beliau berjaya melepasi prosedur yang sama tanpa sebarang masalah! Apapun, beliau tidak membuang undi ketika itu, tetapi membawa kertas undi dua helai dan nombor saluran keluar dan melaporkan kepada polis petugas apa yang berlaku dan menyatakan hasrat untuk membuat laporan polis.

Polis itu meminta dan memegang kad pengenalan beliau , dan mahu merujuk kepada pegawai atasan mereka mengenai apa yang berlaku. "Ada ramai anggota polis (5-6 orang) di sekeliling saya dan mereka ingin tahu, dan ada yang tidak percaya.

Ada yang meminta saya bersumpah dan tidak percaya ini berlaku. Anggota polis menanyakan soalan "Kenapa kamu mengundi 2 kali?" Saya balas "Kenapa saya boleh undi 2 kali? Saya tidak perlu bagi jawapan, Encik kena tanya pegawai SPR yang bertugas".

Tiada kata penyelesaian", tambahnya. Ketua Tempat Mengundi (KTM) Saluran 4 dipanggil untuk memberi jawapan, tetapi jawapan yang diberi "Ini tidak patut terjadi","Kemungkinan pengundi terlalu ramai" dan menerangkan prosedur dan pengulangan jawapan sama beberapa kali. Perbincangan berterusan dan masih tiada kata putus.

Calon-calon yang bertanding cuba masuk campur dan mereka meminta bukti beliau mengundi dua kali dan dia menunjukkan kertas undi yang masih bersih tidak bertanda sebagai bukti untuk laporan polis. Tetapi, Ketua Tempat Mengundi tidak membenarkan dia bawa keluar kertas undi tersebut.

Beliau cuba untuk dapatkan kertas undi itu sebagai bukti untuk mengelak didakwa mempermainkan pilihanraya. KTM masih tidak membenarkan, beliau kemudian meminta orang ramai yang ada disitu untuk mengambil gambarnya, kad pengenalan, kertas undi dua helai dan kertas nombor saluran sebagai bukti sebelum menyerahkan kertas-kertas undi dan nombor saluran kepada KTM.

Oleh kerana tiada kata putus dari mana-mana pihak, beliau akhirnya meminta kebenaran untuk buat laporan polis. "Pulang ke rumah, saya bersiap dan mandi kerana ada sedikit kesan dakwat kekal di muka, dan sekali lagi menggunakan medium yang sama, dakwat itu luntur dengan mudah.

Abang saya menelefon dan meminta saya pergi ke rumah salah seorang calon untuk mendapatkan butiran peribadi bagi mengelak dari apa-apa kejadian buruk berlaku. Sesudah itu, saya menaiki skuter ke Balai Polis Kuantan berseorangan membuat laporan.


Klik imej diatas untuk besarkan gambar yang dipaparkan.

Selesai menaip laporan sendiri, saya diminta tunggu sebentar dan menaiki van polis kembali ke SK Sungai Isap untuk siasatan dan kembali semula ke Balai Polis Kuantan untuk catitan penyataan saya mengenai laporan yang dibuat.

Proses menunggu agak lama kerana perlu menunggu Forensik dan jurugambar untuk mendapatkan bukti. Semua selesai lebih kurang pukul 8.00 malam dan saya dikehendaki ke Balai Polis 13 Mei 2013 ini untuk tindakan selanjutnya.

Hasil siasatan mendapati tempat mengundi menggunakan 2 buku daftar pengundi yang sama dan ditanda oleh 2 kerani pengundian yang berbeza untuk "melancarkan proses mengundi".

Dakwat yang didakwa kekal 5-7 hari, tidak kekal dan ini disahkan olen kerani pengundian SPR dimana mereka sendiri tidak dapat menjumpai sisa atau kesan dakwat kekal pada kedua-dua tangan saya yang membolehkan saya mengundi buat kali kedua dan bagi mengelakkan saya daripada didakwa cuba untuk mempermainkan sistem pilihanraya", ujarnya. ~pahangdaily online



NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?

5 ulasan:

  1. pertama itu kau xundipun

    BalasPadam
  2. pertama kali kau kata kau pergi undi kau buktikan bangang kecik2 xmau mampus dah besar menyusahkan orang

    BalasPadam
  3. siap la dia ni..
    panas pungkuk..
    dapati melakukan kesalahan mengundi 2 kali...
    hahahah !!

    BalasPadam
  4. Ada ramai yang xberapa jelas dengan situasi ni...sila baca full repot dan explanation die.korang bleh cari sendiri kat banyak blog.klu stakat baca yg xcmplete,pastu sembang mcm korang ada kat situ..baik xpayah.wat malu rakyat Malaysia.

    Untuk pengetahuan sumer,budak ni dh bgtau dia xmemihak mana2 parti politik (non partisan),sbb dia berniat nk uji spr yang dikatakan TERBAIK di dunia (baca explanation dia).. lgipun repot polis bukan dibuat keesokkan harinya,tpi pd petang hari yang sama yakni sebelum pengumuman kputusan pru malam tu..mmg xde bias mana-mana parti.berdasarkn komen2 korang di atas ni,klu PR menang PRU13, mesti korang akan angkat dia sebagai HERO dan bgitau PR menang dengan penipuan,CONFIRM...

    SPR memang ada kelemahan.memang xakan perfect.yg korang nk pertahankan sgt2 ni APA PASAL??klu korang petugas spr (hatta pengerusi spr skalipun),korang perlu ambil maklum perkara begini.bukan berkeras xterima xtentu pasal.mgkin di sestengah tempat mmg betul perlaksanaan ikut prosedur,tpi ada jgak kelemahan di beberapa tempat mengundi yg perlu diambil perhatian….bagus juga bila ada kes2 macam ni, skurang2nya kita tahu ada kelemahan yang perlu diperbetulkan untuk pemantapan SPR itu sendiri...

    Apsal dia xkomplen senyap2 je kat spr klu betullah nk memantapkan spr?korang tau tak apa ketua spr kat situ bagitau dia,.”mustahil,mustahil ini boleh berlaku!!”xnak terima kenyataan…ye lah,logic akal,xkan nak mengaku kesalahan, ramai kot yg ada kat tempat pengundian...disbbkan intension dia nk tegur n jelaskan kesilapan spr,tu yg dia mengadu kat bersih,parti pmbangkang, dan lain-lain…Kenapa ahli PKR yg cam backup dia jer...memang la pasal SPR buat derkk dan BN xnak amek tau pasal dh 'MENANG'....lagipun siapa lagi yang nak ketengahkan isu ni selain daripada mereka2 yg telah 'KALAH'..utk pengetahuan pn fuziah pkr yg MENANG parlimen kuantan tpi still ambil maklum perkara ini dan ketengahkannya…walhal beliau boleh jer duk diam2 dan mempertahankan KEMENANGAN beliau..

    BalasPadam
  5. Utk pgetahuan, petugas spr telah terlepas pandang sbb jarinya bersih n xde calit dgn dakwat 'xkekal'..bab potong nama tu,sumber (sila tegur klu salah) mengatakan spr menggunakan 2 buku (kat situ,tmpat lain xtau la)sbb nk percepatkan proses pengundian (kesilapan disini adalah 1 buku potong,1 buku tak potong nama,spatutnya dua2 kena potong nama..wakil parti dan petugas pun silap sbb x alert benda ni)..wakil dun tg.lumpur dari bn Datuk Tengku Zulkifli Tengku Ahmad dan dari pas ustaz rosli pun datang petang tu dan telah mengesyorkan budak ni ni pergi repot polis.jdi xde istilah tipu disini...ramai yg ada waktu tu..

    ada yg cakap mustahil,xlogik,fitnah,ada yg cakap penipu, mcm2 lagi,kenapa x pertahankan bdak ni untuk memperkasakan spr....petugas spr kat situ sj yg tahu apa kesilapan mereka...klu nk sruh mereka mengaku,memang mcm letak pasir dlm periuk nasik sendiri le..

    ada yg tanya mengapa xamek video dan tunjukkan bukti dakwat dihilangkan,(prgi baca explanation dia 10kali dlu) sbb niat dia nak uji spr tercetus selepas dakwat yg dicalit pd jarinya mudah benor ilangnye..(spr dakwa dakwat kekal slama 5 hari dan xbleh hilang menggunakan bahan2 pencuci yg klazimannya ada di rumah).lagi 1,wlupun zaman dh moden.tpi xsumer mampu pakai smartphone yg bleh rakam video n amek gambar (aku pn pakai sony ericsson lama je)

    ada yg bagitau dakwat tu mustahil hilang tp aku percaya ramai yg tau dkwat ni xbrapa nk kekal slam 5 hari..ada yg xsampai brapa jam klu dicuci dgn cermat..semua maklum yg sesetengah dakwat memang mengikut kriteria, TAPI xsemua dkwat brada dlm kondisi yg terbaik (contoh ada air sirap dalam 1000 liter dalam tong,xsama manis bahagian atas tong dgn bwh tong,budak darjah 2 pun tau)

    ada plak yg suruh tangkap pasal menipu(baca lagi explanation dia 100x)..nk tangkap?budak ni berani wat repot polis sbb dia dapat masuk pusat pengundian sbanyak 2 kli.yg kali ke2 tu dia xpangkah pun,dia bagitau kat petugas kat situ yang dia dh masuk kali ke2..klu ikutkan, dia boleh jer pangkah 2 x untuk BN tpi dia sedar kelemahan spr yg jelas disitu..bila orang tegur kesalahan,kita tangkap...APA PUNYA MANUSIA CAMNI..ditegaskan skali lagi usaha camni dpt menambahbaikkan spr utk masa2 akan dtg.....sesuai dgn motto spr ‘CEKAP dan TELUS’. – sahabat Fadhli

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive