Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Mei 09, 2013

PERMINTAAN MAT BANGLA...



Di rumah sudah , alhamdulillah semua urusan hari nie selesai juga. Walaupun ada beberapa kesulitan di bank tadi tapi berkat kesabaran aku menunggu akhirnya selesai juga. Now perut ada terasa sakit sikit coz tadi lapar sangat. Aku lihat jam di tangan baru pukul 11 lebih tapi perut dah terasa pedih sangat.. Biasa la orang yang ada gastrik macam aku nie memang cepat lapar.. Di sebabkan berada di bank so x sempat nak menjamah makanan yang telah di beli. Nie baru makan dan telan ubat gastrik supaya sakit tidak melarat. Padan la perut aku rasa pedih sangat tadi , rupanya jam tangan aku dah habis bateri.. Mati-matian aku ingat baru pukul 11 lebih , padahal jam dah 1 lebih , tertipu aku hampeh punya jam!!!

Sampai di rumah aku terima satu panggilan dari salah seorang bangla aku. Serius panggilan nie betul- betul buat aku tersentuh. Tidak di nafikan bangla nie lain sikit daripada bangla-bangla yang lain. Teringat pula masa mula-mula aku hantar dia bekerja di daerah Gopeng dulu. Tengah makan dengar azan zohor dia sanggup tinggalkan makanan dan pergi menunaikan solat. Sampai kan pekerja aku jadi malu bila bangla tue bersikap begitu. Nie tadi dia mengadu minta aku cakap baik-baik dengan majikan dia. Ikuti perbualan aku dengan Mat bangla tue...


Bangla : kakak saya sini Inayatuallah..

Aku : ya , ada apa Ina...

Bangla : kakak saya masalah juga ada. Bos tarak kasi saya masjid pigi lagi ladang juga duduk.

Aku : apasal dia tak kasi , u mau pergi sembahyang sana masjid ka..

Bangla : saya masjid pigi , bos tarak kasi suruh ladang juga duduk kerja

Aku : Iye faham..

Bangla : Kakak saya tolong minta cakap sama bos. sana masjid sembahyang.. sini ladang tarak bagus anjing juga ada..lagi bos cakap saya sana pigi , gaji kasi potong..

Aku : tak baik itu macam x pa nanti saya cakap sama u punya bos , u kerja baik-baik nanti sikit jam saya telifon u punya bos

Bangla : Kakak cakap baik2 , saya sana masjid juga pigi.. sini tarak bagus

Aku : iye saya faham..

Bangla : terima kasih kakak


Apa perasaan korang kalau pangilan ini korang yang terima. Tak tersentuh ke hati , mat bangla pun tahu memperjuangkan hak dia untuk menunaikan solat sedangkan kita yang bebas untuk ke masjid langsung tak nak pergi menunaikannya..Budak bangla nie muda lagi baru 22 tahun. Tapi sangat rajin bekerja untuk membantu keluarga. Pernah suatu ketika ada pihak yang tidak bertanggungjawab datang meminta wang dengannya. Bila tidak di beri , mula mencari kesalahan mereka. Sampaikan masa aku pergi untuk mengutip duit permit , duit mereka di tanam di dalam tanah semata-mata tidak mahu di berikan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab nie.. Betapa susahnya mereka di sini , sampaikan nak sembahyang pun terbatas.. Jadi renung-renungkan la..

Sumber: sinarraudah


NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?

2 ulasan:

  1. Tanpa Nama9/5/13 4:51 PTG

    mcm ne jam dah maati pon x perasan?jam x de jarum saat ke? kalo kita rasa susah, bangla rasa lagi usah duk kat bangla.

    BalasPadam
  2. erm..
    tersentuh kjp..
    be-end oh be-end..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive