Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mei 28, 2013

HANGPA SEMUA KENA MAIN LA...




DEY MACHA!!!
AKUJANJI NAK TURUNKAN HARGA KERETA
MUNGKIN TINGGAI AKUJANJI
SAMPAILAH DEKAT-DEKAT NAK PRU KE 14 NANTI
KAH! KAH! KAH!

BILA DAH MENANG PILIHANRAYA
MULA BELIT UNTUK KELENTONG RAKYAT
KONON BOLEH JEJASKAN PASARAN PROTON
KAH! KAH! KAH!

HANGPA NAK BELA PROTON KA NAK BELA RAKYAT?
KALAU TAK NAK TERJEJAS KASI TURUNLAH HARGA PROTON
TAKKAN ITUPUN TAK BOLEH NAK PIKIAQ?
KAH! KAH! KAH!

SEBENAQNYA NAK TURUNKAN HARGA KERETA NI
KENA TURUNKAN BN TERLEBIH DULU
SELAGI BN TAK DITURUNKAN
SELAGI ITULAH KRONI DIHULUKAN
KAH! KAH! KAH!

Turun harga kereta perlukan masa

KUALA LUMPUR - Kerajaan mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk menurunkan harga kereta memandangkan langkah itu boleh menjejaskan penguasaan pasaran Proton, kata JF Apex Securities.

Dalam nota hari ini, firma penyelidikan itu berkata kajian daya maju perlu dilakukan untuk melihat impak keseluruhan bagi mengelak gangguan ke atas ekosistem automotif negara.

"Kami tidak menjangkakan perubahan dalam tempoh beberapa bulan akan datang, sementara menunggu perkembangan terkini semakan ke atas Dasar Automotif Negara," kata JF Apex.

Kerajaan berjanji menurunkan harga kereta antara 20 peratus dan 30 peratus sebelum Pilihan Raya Umum ke-13.

JF Apex berkata pasaran kereta terpakai akan teruk terjejas jika harga kereta dikurangkan antara 20 peratus dan 30 peratus menerusi pengurangan duti eksais antara 75 peratus dan 105 peratus, yang menyumbang kepada sebahagian besar harga kereta.

"Pengurangan harga kereta akan mengurangkan insentif untuk menjual kereta terpakai memandangkan nilai kereta terpakai jatuh teruk," katanya.

Pada masa yang sama, kata firma penyelidikan itu motivasi untuk membeli kereta baharu adalah lebih tinggi memandangkan harga yang murah terutama bagi pembeli kali pertama Model Segmen B.

Bagaimanapun, minat tidak akan sama bagi pemilik kereta sedia ada yang mahu menjual kereta lama untuk membiayai kereta baharu.

"Namun impak pasaran kereta terpakai terkawal, memandangkan kerajaan tidak akan membenarkan perubahan drastik dalam sekelip mata kerana ini akan memberi kesan kepada industri automotif secara keseluruhan," kata JF Apex.

JF Apex juga berkata minat pembeli juga akan terarah untuk membeli kereta import dalam jangka panjang jika pengurangan duti eksais dilaksanakan, dengan pengurangan 30 peratus merupakan penjimatan yang besar.

"Atas sebab ini, jika pengurangan 30 peratus dilaksanakan, kami menjangkakan permintaan untuk kereta mewah akan meningkat, yang semestinya memberi manfaat kepada pembuat/pengedar seperti UMW (Lexus) dan DRB-Hicom (Volkswagen, Mercedes Benz).

"Ini akan mengorbankan Proton dan Perodua memandangkan hampir semua komponen kereta berkenaan dipasang dalam negara dan tidak dikenakan duti eksais," katanya. - Bernama

SH


NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA? P-A-N-A-S-S-S!!... Rahsia 'BESAR' Suami Saya...

17 ulasan:

  1. Mcm2 alasan. turunkan harga kereta, insurance melambung. mampos.

    BalasPadam
  2. Janji pemimpin munafiq dulu kini dan selamanya sampai kiamat

    BalasPadam
  3. Mereka2 puak amno/bn mungkir janji takpa tk berdosa kata mufti sbb mereka pemerintah..jgn anwar je mungkir janji kata depa2 ni termaksuk mufti..

    BalasPadam
  4. elok la proton tu diboikot. dia ada pon bukannya harga kereta boleh murah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. fungsi proton sebenarnyra...adalah utk mengkayakan kroni jaaa......dengaq lagi temberang mahathir dulu.....

      Padam
  5. Maknanya BN janji tanpa buat kajian terlebih dahulu, main janji saja. Nak tepati macam mana? Baik Bang Nuar lagi, hari ini dapat Putrajaya , esok turun harga minyak, harga kereta dan banyak lagi turun.Pakat kena lagi la kita dengan puak ni.Mulai hari aku jumpa orang kampung dalam kesusahan hidup, akau nak kata padan muka kau.

    BalasPadam
  6. Apakah si Bahalol layak memberi janji janji dan menduduki tempat pemimpin di kala mereka adalah Bahalol.... Tunggu lah si Bahalol menunaikan janji janji mereka dan bila di tanya mengapa tidak mengotai janji janji mereka, si Bahalol berkata lah pada Rakyat "Tidak kah kamu Bahalol memilih dan mendiam diri memilih kami si Bahalol untuk memimpin kamu?"

    Maka di ketawalah seluruh dunia, si manoriti yang Bahalol mengetuai si majoriti yang bijak tetapi benggap dalam kehidupan mereka.

    BalasPadam
  7. pukimak kamu

    BalasPadam
  8. nampak sgt depa nak bela proton....bela kronilah tu.....bukan nak bela rakyat.....ini punya celaka perangai depa(UMNO/BN) pun hang(lembu2 UMNO/BN) semua tak nampak kaaa....

    BalasPadam
  9. yg janji pada pru13 lepas PR.turun keta. turun minyak..pendidikan percuma etc. Mcm2 janji sbb tau tak boleh menang. Allah tetapkan bahawa PRU13 PR tak boleh duduk putra jaya.kihkih

    BalasPadam
  10. hanya satu peluang,diperlukan rakyat marhaein akan bangkit tolak be end walau dgn penipuan ibu segala tipu tidak lg mampu menyelamatkan be end.rakyat menanti melihat dan menilai..

    BalasPadam
  11. sabaqqq... hang ni x sabaq2 la.... hehehe... nti trun la herga keta tu.... hang nak beli keta bahru yee.... nak keta apa?.... keta fereri? keta porche? keta kuda? keta keldai? Smua bulehhh.... tp sabaq dlu yee chu.... hehehehehehe.......

    BalasPadam
  12. inilah akibatnya apabila puak2 minoriti bernafsu memerintah negara...tunggulah bala yg akan menimpa Msia sekiranya pemerintah haram terus dibiarkan,Allah sedang memerhati kita semua

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya. Betul tu. Pemerintah haram spt di p.pinang. cina kontrol. Allah memerhati org sana.

      Padam
    2. Bodomu... Apakah selama ni semua Ketua Menteri sebelum ni orang Melayu atau Jawa?

      Padam
  13. Memang km cina. Ada cina mca tp blkg kwn dap. Ada cina gerakan tp blkg sokong dap. Skrg cina dap tp blkg sekutu pap sinfapore. Dulu sokongan cina ni samar2 baik mca or gerakan. Pru13 clear. Cina semua haprak. Lps ni Allah perhati umat islam kt area utara sana. Ada teluq ka tadak teluq. Tp pak aji kopiah pun dikaburi dek pak mustapa spender sokong himpun oleh macai dap si nuwar tp sbnrnya raikan kemenangan cina dap anak didik pap.

    BalasPadam
  14. Hmmmm... nasib badan.... huhu


    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive