Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mei 14, 2013

TUDIA!!! 237 LAPORAN PENIPUAN PRU 13,KALAU SANGKUT SEPARUH BUNGKUIH AMNO

KEADILAN terima 237 laporan penipuan p’raya libat 27 Parlimen




PETALING JAYA 13 MEI: 237 laporan penipuan Pilihan Raya Umum ke-13 diterima pasukan #SiasatPRU13 sepanjang minggu ini, dedah Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.

Katanya, melalui analisa awal #SiasatPRU13, empat kriteria dikenalpasti dalam siasatan, iaitu margin kemenangan tipis di bawah lima peratus dan margin kemenangan tipis yang tidak sepadan dengan undi rosak yang lebih besar dari majoriti kemenangan.

“Dua lagi kriteria ialah peratusan undi pos dan undi awal yang mengatasi margin kemenangan dari undi biasa sehingga keputusan pengundi biasa bertukar akibat pola undi pos dan undi awal diragukan.

“Dan keempat ialah kerusi yang dilaporkan wujudnya penipuan yang ada bukti kukuh beserta laporan polis,” kata Rafizi pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, hari ini.

Menurutnya, 27 kerusi Parlimen disenaraipendek untuk siasatan lebih mendalam iaitu Bentong, Kuala Selangor, Baram, Sungai Besar, Pasir Gudang, Labis, Machang, Ketereh, Titiwangsa, Tebrau, Bagan Serai, Kota Marudu dan Beaufort.

Selain itu ialah kerusi Parlimen Setiawangsa, Segamat, Ledang, Balik Pulau, Kulim Bandar Baharu, Pulai, Kuala Kangsar, Muar, Pendang, Hulu Selangor, Sabak Bernam, Merbok, Pensiangan dan Saratok.

Tambah Rafizi, setakat ini beliau turut menerima aduan salah laku pilihan raya di lapan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN), kebanyakannya dari Pulau Pinang, Perak dan Kedah.

Enam jenis kesalahan pilihan raya dikenal pasti dan proses mengumpul bukti sedang dilakukan minggu ini. Kesalahan pilihan raya tersebut ialah:

1. Pengundi tidak dibenarkan mengundi kerana undi sudah dibuang orang lain, membuktikan wujudnya pengundi hantu dalam daftar pengundi.

2. BN membeli undi dengan menawar dan membayar wang atau baucer yanng boleh ditukarkan tunai kepada pengundi.

3. Wujud pengundi-pengundi tidak dikenali didaftarkan di alamat pemilik rumah, berdasarkan laporan polis dibuat pemilik rumah asal.

4. Dakwat kekal yang hilang dan tidak menepati syarat pengurusan pilihan raya.

5. Kesalahan SPR seperti menandatangani Borang 14 sebelum pengiraan bermula, atau tidak memberi salinan Borang 14 seperti diperuntukkan Undang-undang.

6. Pengundi disyaki warganegara asing yang diberikan kad pengenalan dan dibenarkan mengundi.

Justeru, Rafizi menggalakkan saksi atau mereka yang mempunyai bukti kesalahan pilihan raya untuk tampil membantu pasukan #SiasatPRU13 yang memulakan siasatan minggu ini.

“Kita perlu seminggu lagi untuk membina kes. Minggu ini, kami dibantu 67 sukarelawan yang terdiri dari peguam dan akauntan.

“Selain analisa kualitatif dibuat #SiasatPRU13, pasukan ini juga menjalankan analisa kuantitatif untuk mengenalpasti pelbagai perkara.

“Ini menguatkan lagi sentimen rakyat bahawa PRU ke-13 dimenangi Barisan Nasional melalui penipuan,” kata Rafizi.



NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?

37 ulasan:

  1. Kawe ore Machang,Kelate,PKR sini x laku wey.

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama14/5/13 5:10 PG

    Selamat mengecheck rapussy gay.

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama14/5/13 5:17 PG

    Hang ingat org Merbok, Pendang suka ngan pkr...? Piirahh. Kami selesa dgn bn sejak bezaman dah, cuma 2008 ja kami nk kurangkn majoriti, tapi salah bajet. Sekrg tidak lagi!,,, no no no to pkr-pas-dap. Oiii merbok lagasi tun m & tun daim kuat la mangkok.

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama14/5/13 8:07 PG

    XDA AKAI PUNYA BARANG NAIK WEHHHH.. KENA TIPU PUN SELESA KA.. BANGGANG

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harga barang seluruh dunia naik, bezanya inflasi, faham tak?
      Global la sikit.

      Padam
    2. Tanpa Nama18/5/13 6:29 PG

      Tu la pasai harga brg naik. Kjaan brg naik tak pandai kawal inflasi. Ada faham

      Padam
  5. Tanpa Nama14/5/13 8:22 PG

    Menjawat jawatan secara menipu itu haram, jika mendapat bayaran/upah darinya jadi haram juga. Maka dgn sendiri penyadangnya layak dipanggil HARAMJADAH. Hidup org2 ini tidak ada berkat.

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama14/5/13 8:25 PG

    NK HAPUS TOL..NK HAPUS PTPTN..NK TURUNKN HRGA MINYAK..DEPA X MAU..X PEDULI AKU NK BYR TOL..AKU NK BYR PTPTN..APA PUNYA BANGANG MNUSIA NI..X PENAH GUNA KUASA RKYAT..DOK JADI HMBA SMPAI MAMPUIH..NEGARA KYA RKYAT GAJI CIPUT..AKAI ADA KA!...CITTTT!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau saya ada negara saya nak bagi tol free, hospital free, makan free, tambang free, minyak subsidi 99%, yuran free comfirm rakyat hidup senang. Lepas tu lantakle, gua nak pencen.

      Padam
  7. Tanpa Nama14/5/13 8:29 PG

    Untuk orang umno,,,, selamat menikmati kenaikan barang,,,huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. org umno xrisau kot.. dorg dh kaya ngan duit bn bg masa pru..

      Padam
  8. Tanpa Nama14/5/13 9:00 PG

    PASAI BANGANG UMNO..DGN KITA SKALI LA KNA RASA BARANG NAIK..BALA KALU MAI..SMUA ORG KENA!!!

    BalasPadam
  9. Parlimen TAPAH kena siasat juga. Banyak berlaku perkara mencurigakan. Kami pengundi TAPAH tolak Bini Najib.

    BalasPadam
  10. Kenapalah ramai sgt org tak cerdik pilih Barang Naik. Ada pihak nk bg tol, pelajaran percuma tak sokong. Tp bila org bg nasi bungkus free..berebut,begaduh nak free.. sedih2 org kita.

    BalasPadam
  11. Sebab depa dah taw org malayu no bodoh...akai lembu...depa dok poja pemimpin tua berkarat...xda idea bernas..asal bodoh amno..asal amno bodoh piang

    BalasPadam
  12. DENGAN KEUTUHAN PAKATAN TAK DINAFIKAN SINGAPURA JUGA AKAN KEMBALI KEPADA MALAYSIA SATU HARI NANTI. PKR DAPAT MEMAINKAN PERANAN INI. INSHAALLAH.

    BalasPadam
  13. DENGAN KEUTUHAN PAKATAN TAK DINAFIKAN SINGAPURA JUGA AKAN MASOK MALAYSIA SATU HARI NANTI.

    BalasPadam
  14. kenapalah ramai sgt org tak cerdik bila cakap barang akan turun? tak tanya turun berapa?barang apa? ada orang bagitau pelajaran percuma? percuma peringkat mana?tadika?universiti?sekolah? percuma yang mana?yuran?buku? bila bagitau harga kereta turun separuh, kereta apa? kereta nasional? kereta inspira? saga? Tol percuma yang macam mana? buat highway sebelah? buat laluan atas tol? terowong bawah tol? bila orang tak belajar , budaya cina, tektik diaorang... berebut, bergaduh jadi tukang julang dan panjat pacak bendera free parti adik beradik singapura ni...sedih org2 kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jan loyar buruk la..ko pn ble fkr sndri kalu mau atau ko ni tukang off main suis time kira undi ha.ha.ha.. otak karat biru BN (BANGSAT NEGARA)negara kt kaya tp lambat sangat maju..sebabnya...he3 fikir sendiri le..

      Padam
  15. Ada org terasa pedas makan cili..sedih2 org kita

    BalasPadam
  16. Tanpa nama 5.51ptg..
    Anda terlalu banyak persoalan..tp malangnya anda bertanya kat Bini Najib, mana mungkin anda mendapat jawapan yg jujur. Seperkara lg yg anda perlu tanya adalah sape yg gadai singapura pada org lain?

    BalasPadam
  17. Memang sedih orang kita..berpuluh tahun jd hamba org lain di tanahair sendiri.

    BalasPadam
  18. Wow.singapore masuk malaysia? Bila tu..
    Selatan thai masuk jugak tak?:)

    BalasPadam
  19. Wow.singapore masuk malaysia? Bila tu..
    Selatan thai masuk jugak tak?:)

    BalasPadam
  20. Wow.singapore masuk malaysia? Bila tu..
    Selatan thai masuk jugak tak?:)

    BalasPadam
  21. Sama jugak kalau tanya bini mustafa..

    BalasPadam
  22. Sama jugak kalau tanya bini mustafa..

    BalasPadam
  23. Tanpa Nama15/5/13 8:07 PG

    Bini mustafa takde nk sibuk nak jd perdana menteri macam Bini Najib..yg tak abis2 nk joly perabis duit rakyat..tp takpela ramai org2 kampung yg suka Bini Najib..biarla..sedih2 org kita.

    BalasPadam
  24. UMNO mmg jahat
    .diaorg tahu rakyat xsuka...sbb jd penipuan giler giler.....

    BalasPadam
  25. org melayu mmg bodoh....dh tshu BN jahat n penipuan pun masih ada lg sokong...melayu bodoh...BN naik....bodohhhhhhhhhhhhh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. melayu xbodoh, cuma pemimpin2 ni sgt bijak mperbodohkan dan mpergunakan org melayu..

      Padam
  26. Orang-orang yg jahil mengenai isu2 semasa adalah aset umno yg paling berharga.

    BalasPadam
  27. Orang-orang yg jahil mengenai isu2 semasa adalah aset umno yg paling berharga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. maka sm2 la kita berusaha mnyedarkan org2 jahil ni.. kutuk2 mereka xda guna..

      Padam
  28. jangan sedih2. Ubah diri kita melayu ni. berusaha kuat. ni la pasal kalau duk bandar tapi beranak kat ulu. aku melayu. dari sekolah sampi belajar u aku kerja kuat.habis sekolah aku pernah jual kuih etc. masuk u aku ada duit byr pendahuluan semua yuran etc. bisnes. tahun 3 aku punya income cecah 10k.byk menda boleh buat.mlm, labur..buat outlet, share bisnes.pinjaman aku dapat dan aku manfaat sepenuhnya.rolling. jgn sibuk nak free je. ubah diri dulu. result tiap sem highers walaupun tak cecah 4pointer. skrg aku keluar kerja siap boleh tunjal bangsa lain. nih ckp inggeris pun out.ada ati nak cakap orang bodo.Tak berusaha, tak ubah diri melalak sebab tak boleh bersaing.aduff.

    BalasPadam
  29. maaf...kalau hebat bantu bangsa. jangan duk bangga yang u hebat. yang kat atas tu sume hebat. sanggup pejuangkan kebenaran demi menyedarkan bangsa tertindas dalam diam. awak duk cerita awak leh dapt 10 k. diorang di atas 2 berpuluh k tak cerita. kalu orang cerdik nak cecah 4 pointer pun tak nak bantu hancuss laah demokrasi kalu u tahu apa yang telah dan sepatutnya kerajaan buat..rugi lah bangsa. kebanyakkannya golongan bakal kerajaan baru ni bukan orang yang mementingkan duiiittt... sebab kebanyakkannya memang dah senang lenang cuma inginkan ketelusan dan kebenarannnnn.

    BalasPadam
  30. kahkahkah. sapelah yang bangang dengar ceramah bahawa satu hari nanti singapura akan masuk malaysia atas peranan PKR.

    err..silap2 malaysia yng akan masuk singapura ke atas kebengapan PKR. DAP & PAP licik woo.Malaysia yg akan masuk singapura adalah kut dan singapura akan gunakan nama "malaysia'.Makin besar tanah dia..kahkahkah

    bodo piang tul..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive