Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Januari 20, 2011

Hangpa nak sabotaj ka?

Ketika berucap dalam satu majlis pelancaran perkhidmatan bas "CENTRAL AREA TRANSIT" (CAT) dan penyampaian hadiah kepada pemenang-pemenang Discover Penang & Win Ketua Menteri Pulau Pinang telah mengumumkan akan menyediakan perkhidmatan bas perantara percuma dari Seberang Jaya ke Pulau Pinang uat warga Pulau Pinang.

Sebanyak tiga buah bas RapidPenang yang dikenali sebagai Bas CAT disediakan oleh Kerajaan Negeri secara percuma dengan Kerajaan Negeri di bawah MPPP menanggung kos sebanyak RM50,000 sebulan atau RM600,000 setahun dan selebihnya diuruskan oleh RapidPenang.


Dengan penyediaan Bas CAT ini, Kerajaan Negeri berharap dapat mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian dalam kawasan pusat bandar malah, ianya sekaligus akan menggalakkan lebih ramai orang menggunakan pengangkutan awam.

Tiba-tiba hari ini Bernama melaporkan Syarikat konsesi Jambatan Pulau Pinang Penang Bridge Sdn Bhd (PBSB) telah memansuhkan diskaun kadar tol sebanyak 50 peratus kepada semua jenis bas bermula Sabtu lalu.

Dengan pemansuhan diskaun itu pasti subsidi yang ditanggung oleh Kerajaan Negeri akan meningkat.

Adakah ini satu tindakan sabotaj oleh UMNO terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang melalui syarikat miliknya iaitu UEM yang menguasai Syarikat konsesi Jambatan Pulau Pinang Penang Bridge Sdn Bhd?


PBSB mansuh diskaun tol bas di Jambatan Pulau Pinang

2011/01/19
GEORGETOWN: Syarikat konsesi Jambatan Pulau Pinang Penang Bridge Sdn Bhd (PBSB) telah memansuhkan diskaun kadar tol sebanyak 50 peratus kepada semua jenis bas bermula Sabtu lalu.

Jurucakap PBSB berkata, tindakan itu adalah selaras dengan keputusan kerajaan pusat agar diskaun kadar tol untuk kenderaan tersebut di semua lebuh raya bertol dimansuhkan.

"Jika sebelum ini bas hanya perlu membayar sebanyak RM12.50 untuk melintasi Jambatan Pulau Pinang, kini dikenakan kadar bayaran RM25 dan ia adalah kadar lama sebelum kadar diskaun diperkenalkan pada tahun 2008," katanya di sini hari ini.

Bagaimanapun, katanya, PBSB masih mengekalkan diskaun sebanyak 20 peratus untuk kereta persendirian yang menggunakan kad "Touch and Go" keluaran syarikatnya.

Sementara itu, sebuah syarikat bas persiaran Ha Travel, ketika dihubungi, berkata mereka tidak dimaklumkan mengenai perkara tersebut.

Sebaliknya, kata jurucakap syarikat itu mereka hanya tahu mengenainya apabila dimaklumkan oleh pemandu bas terbabit. - BERNAMA


darisungaiderhaka


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive