Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Januari 22, 2011

Pegawai Haram Pencegah Maksiat

Kalau judi tanpa lesen, namanya judi haram. Kalau judi ada lesen, judi (budak-budak pun pening kepala halal ke haram judi ada lesen). Kalau lumba di jalanraya, lumba haram.

Kalau lumba di litar lumba. Kalau ceramah tanpa tauliah penceramah .... Kalau ceramah ada tauliah namanya penceramah.

Kalau pegawai pencegah maksiat tanpa tauliah nak panggil apa, Pegawai Pencegah Maksiat Haram atau Pegawai Haram Pencegah Maksiat?

Khamis 20 Jan 2011, jam 8.55 pagi, saya baru nak masuk kereta nak pergi surau ada gotong royong, lepas tu nak pergi Pasti ada program cuci kereta amal. Telefon bimbit berbunyi, kelam kabut pemanggil, ada kes khalwat malam tadi. Di syakki si lelaki tidur rumah perempuan di taman perumahan kami.

Sekarang tengah kecoh, dia minta saya datang. Pergilah ke rumah dimaksudkan seorang diri. Lelaki dah cabut lari. Perempuan dalam rumah, tengah berkemas untuk berpindah terus dari taman. Saya lelaki seorang diri, yang lain suri-suri rumah. Telefon teman-teman semua ada hal. Nak telefon polis atau pegawai pencegah maksiat tak tahu hujung pangkal cerita.

Dikhabarkan lelaki akan datang balik untuk bawa perempuan keluar terus dari taman perumahan.

Memandangkan saya ini cuma orang Islam sahaja, bukannya Pegawai Pencegah Maksiat, saya hanya boleh ambil butiran lelaki tadi sahajalah, dengan lemah lembut. Nak kita kasar-kasar kita pun tak tahu hujung pangkal cerita. Menggigil juga lelaki tadi, macamlah saya nak tangkap dan dakwa dia. Dia pun ceritalah kerja dia, tinggal mana dan seterusnya. Saya hanya boleh nasihatkan jangan buat hal lagi, dan dia pun kata memang takkan datang lagi sebab akan ke luar negeri lepas ni.

Kesian tengok lelaki tadi. Moga-moga Allah beri dia hidayah agar kembali mengamalkan Islam sepenuhnya.

Adakah saya Pegawai Pencegah Maksiat Haram atau Pegawai Amar Maaruf Haram? Entahlah, pening kepala budak-budak sekarang dengan istilah Judi Haram, Lumba Haram, Ustaz Tanpa Tauliah dan sebagainya, ada ke Judi Halal?

Hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal selama-lamanya.

TKO


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive