Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Januari 26, 2011

Parti Kita: Zaid Ibrahim antara imej katak dan ruang tengah

Pelancaran Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air, yang popular dengan singkatannya Kita semalam mencetuskan pelbagai reaksi.

Ada yang menolaknya terus sebagai satu kuasa yang perlu diambil kira dan ada juga yang melihat potensinya untuk menjejaskan peluang kedua-dua Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional, paling utama PR.

Penegasan Datuk Zaid Ibrahim yang Kita berbeza daripada kedua-dua BN dan PR dan nilai demokratik dan liberal yang menjadi asasnya menjelaskan lagi dasar ideologi parti yang dianggap sebahagian kuasa ketiga dalam politik Malaysia itu.

Kita, mahu tidak mahu dilihat sebagai pengacau kepada PR kerana potensinya merebut konstituensi urban dan liberal yang menjadi perhatian DAP dan Parti Keadilan Rakyat dan akan bersaing dengan kedua-dua DAP dan PKR untuk menunjukkan sifat dan kelebihan liberal masing-masing.

Walau bagaimanapun, akibat perlakuannya dalam dua parti yang pernah disertai dan ditinggalkan sebelum ini, Zaid perlu berdepan dengan imej "katak" yang berupaya menjejaskan kredibilitinya sebagai pemimpin sebuah parti yang becita-cita besar.

Selain itu, politik Malaysia yang sejarahnya tidak menunjukkan kejayaan parti-parti kecil seperti Kita juga menjadi satu cabaran besar buat Zaid, yang masih belum dilihat keupayaannya menjadi pemimpin sebuah parti.

Setakat ini, Kita masih belum menampakkan tokoh-tokoh besar dalam politik Malaysia menyertainya sepeti halnya parti-parti lain.

Kelebihan yang mungkin akan dimanfaatkan Kita ialah aliansi dengan parti-parti di Sabah dan Sarawak dan calon-calon bebas yang liberal dalam menghadapi pilihan raya dan menyertai kerajaan sekiranya mendapat kemenagan yang cukup.

Kita kini muncul sebagai salah satu kuasa dan harapan kepada liberal Malaysia, memperjuangkan aspirasi yang dilihat tidak berupaya diperjuang DAP dan PKR yang dikuasai politik kaum dan pemimpin kultus.

Sebelum bersaing dalam medan politik, Kita telah sedia berdepan cabaran besar imej pemimpinnya yang masih dikait dengan imej katak.

siasahdaily

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive