Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Januari 04, 2011

Dua perkara buruk dan teruk berlaku di Kedah?

Oleh: Abdullah Ngah

"Kalau macam ini memang teruk" Demikian kata seorang kawan penulis yang tidak setuju dengan isu Dewan ulamak Kedah tentang buku Dr Mujahid Yusof.

Isu dua, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar letak jawatan sato sdn Bhd yang dilihat sebagai buruk dan teruk kepada kerajaan PAS yang memerintah Kedah.

Penulis tak akan sentuh pasal buku Dr Mujahid Yusof yang mendapat bantahan Dewan ulamak PAS kedah, kerana dia (Dr Mujahid) sejak dulu lagi melabelkan PAS lama tak betul.

Penulis tertarik dengan isu Datuk Mahfuz Omar yang bertindak melatakkan jawatan dalam Sato Sdn Bhd atas sebab tidak setuju dengan tender Insaniah Kolej Universiti berharga RM 180 juta diberi kepada kontraktor yang tak tersenarai pendek.

Bercakap pasal Mahfuz letak jawatan teringat saya dengan apa yang pernah berlaku semasa PAS memerintah Terengganu dulu (1999-2004).
Segala tender hampir semua dapat kepada kontraktor orang Umno.

Mengapa tidak? Bukan kerana apa. Mana ada orang yang ada lesen kelas C,B dan A. Jika demikian mana mungkin tender berharga ratusan juta beralih ke tangan orang PAS.

Demikian juga tender balak. Hampir semua kawasan balik diberi kepada orang Umno dengan alasan mereka banyak pengalaman mengendalikannya.

Tidak dinafi ada seorang dua orang PAS di dijenamakan dalam dalam tender yang diluluskan sehingga ada beberapa orang terpaksa naik turun mahkamah kerana tak bayar cukai pendapatan.

Yang paling aneh sekali adanya syarikat RM 2.00 milik orang umno yang dapat kawasan balak berharga RM 250 juta punca kerajaan Terengganu disaman RM 3 bilion.

Mungkin, mungkin juga atas itulah Mahfuz Omar letak jawatan kerana tak puashati dengan keputusan yang dibuat dan dipersetujui oleh pejabat menteri besar.

Inilah yang dianggap buruk dan teruk serta boleh menjejaskan reputasi kerajaan PAS. Apa tah lagi untuk menghadapi pilihanraya umum ke 13 yang barangkali akan diadakan pada tahun 2012 nanti.

Lebih lebih lagi mood baik dan puashati rakyat terhadap perdana menteri Mohd Najib Razak berada ditahap 72 peratus (2010) dan jatuh 3 peratus(2011) kepada 69 peratus yang dikatakan masih baik untuk menang dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Itulah apa yang pernah berlaku dan nasib PAS menjadi pemerintah negeri dan semua penjawat awam penyokong kuat umno. Lazimnya memang begitu disamping pelbagai sabotaj yang dilakukan dalam pentadbiran yang mahu tidak perlu kepada banyak bersabar.

Kurang sabar jadilah apa yang berlaku, termasuk meletakkan jawatan dan tak puashati dengan menteri besar serta exco yang mahu tak mahu itulah jalan yang terbaik dipilihnya. Yang lebih buruk lagi munculnya suara tak puashati naib presiden dan ketua lujnah dan orang dalam terhadap kepimpinan PAS.

Ini juga membuat pintu fitnah terbuka seluas luasnya yang mengakibatkan PAS kalah teruk di Terengganu dan tak mustahil kerajaan PAS Kedah akan kecundang dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti dek terpalitnya kemelut yang berlaku dalam parti keadilan rakyat.


TKO


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

2 ulasan:

  1. Tanpa Nama4/1/11 9:14 PG

    mahfuz ni kadang-kadang gelojoh sangat..berprinsip tu baguih.. tapi kena laa beretika jugak.

    BalasPadam
  2. tak puas hati letak jawatan,.baguih la lagu tu,macam budak2,,habis rakyat dah xjadi keutamaan ka la ni??

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive