Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Januari 03, 2011

Web lucah: Malaysia di Tuntut mengikuti China

Oleh Ustaz Saiful Bahri

Bagaimana China menguruskan hampir 2 billion rakyat negaranya. Dengan bilangan rakyat seramai itu sudah tentu ramai yang kreatif dan ramai juga yang membawa masalah kepada negara. Hari ini kemampuan China dalam industry dan teknologi tidak boleh dipertikaikan. China kini merupakan pengeluar utama dalam peralatan komputer dan IT.

 Sudah tentu juga dikalangan rakyatnya ada yang pakar dalam bidang ini. Samada membawa kebaikan sebagai sumbangan kepada negara dan sudah pasti ramai juga yang membawa kepada permasalahan moral dan akhlak termasuklah penghasilan dan pengedaran bahan lucah.



Penyalah-gunaan jaringan internet untuk bahan lucah ini menular kesetiap tempat tanpa sempadan. Penyebaran tanpa kawalan ini menjejaskan moral dan akhlak khususnya dikalangan kanak-kanak dan remaja. Ia membawa kepada penyebaran zina dan jenayah lain termasuk buang bayi dan sebagainya.

Malaysia yang rakyatnya sekadar 38j sebenarnya gagal menguruskan penularan ini. Kini bukan hanya tersebar laman-laman web dari negara luar bahkan dihasilkan oleh rakyat negara kita sendiri. Tanpa kawalan dan tindakan sewajarnya ia akan tumbuh bak cendawan, apatah lagi ia membawa pulangan kewangan dan keuntungan. Mereka tidak peduli akibat dan kerosakan hasil dari sumbangan mereka itu.

Bahkan remaja, maupun pelajar kekadang lebih berminat menggunakan e-book dan note-book untuk bermain game serta melayari laman-laman lucah ini. Di Malaysia dikatakan ada 4000 laman web lucah dan kerajaan dikatakan menyekat 81 daripadanya. tiadana tindakan undang-undang setakat ini. Yang kita dengar hanya tindakan terhadap mereka yang menghina sultan menggunakan laman web ini.

Sepatutnya Kementerian Komunikasi & Penerangan yang diketuai oleh Datuk Seri Utama Rais Yatim mengambil tindakan awal perkara seperti ini. Malaysia sepatutnya mengambil tindakan seperti kerajaan China. Tapi berkehendakkah kerajaan pimpinan Umno-BN? atau Kementerian ini sendiri menghadapi permasalahan moral?

Ye lah.. kalau dah ketam berjalan senget macamana nak suruh rakyatnya berjalan lurus???
Silap buat laman web lucah makin banyak... laman web pembangkang pulak yang jadi mangsa!!

China tutup 60,000 laman web lucah

BEIJING: China sudah menutup lebih 60,000 laman web lucah tahun 2010 dan menahan sekurang-kurangnya 5,000 suspek sambil berikrar akan meneruskan usaha membanteras laman web tidak bermoral serta bahan lucah yang disebarkan melalui telefon bimbit.

“Sehingga November lalu, kami sudah memeriksa 1.8 juta laman web dan menutup lebih 60,000 laman tidak bermoral yang menyebarkan gambar lucah,” kata Menteri bagi Pejabat Media, Wang Chen.
Beliau berkata, 58 orang dipenjarakan selama sekurang-kurangnya lima tahun atas kesalahan membabitkan laman web lucah dan bahan tidak bermoral dalam telefon bimbit.
China yang mempunyai kira-kira 450 juta pengguna internet dan paling ramai di dunia, melaksanakan sistem penapisan ketat dikenali ‘Great Firewall of China.’



DD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

2 ulasan:

  1. jangan ikut cina tu...nanti x boleh nak tengok dah..kesian pak men tu...payah nak dapat bahan heheheheh

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama6/1/11 9:37 PG

    sokong memandangkan malaysia negara islam...jangan buat dek ajer...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive