Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mac 06, 2011

Muhyiddin Amaran Rakyat, Kita Amaran Muhyiddin!

Oleh Mohd Sayuti Omar

MUHYIDDIN Yassin, Zaid Hamidi dan Hishamuddin Hussein memberi amaran supaya golongan tertentu tidak asak rakyat daripada melakukan apa yang rakyat Mesir lakukan. Pada saya Muyiddin tidak perlu bersusah payah memberi apa-apa amaran, sebaliknya beliau dan UBN mengenal pasti apa yang rakyat mahukan hari ini.



Apa yang mereka itu kena ingat kalau rakyat sudah berang, hilang sabar, rakyat akan melakukan apa saja. Mereka akan bangkit tanpa mempedulikan apa-apa lagi. Jangan perkecil suara rakyat. Hari ini ada beberapa lompongan yang perlu diisi segera oleh kerajaan UBN kalau mereka tidak mahukan rakyat mengamuk. Kalau mereka tidak mahu melihat pertumpahan darah, UBN kena perbaiki segera kepincangan ini.

Apa juga kepincangan yang berlaku dalam negara ini sehingga boleh membawa kepada keributan, perbalahan hatta pertumpahan darah kerajaan UBN kena bertanggungjawab. Jangan bila sudah berlaku tragedi semuanya disalahkan kepada pembangkang. Pihak kerajaan kena sedar yang mereka juga ada saham dalam sebarang cetus timbul.

Mungkin UBN merasa selesa selama ini kerana rakyat negara ini agak penakut dan berhati-hati dalam tindakan mereka ke atas kerajaan. Bila diadakan tunjuk perasaan, rakyat mudah dihurai. Hanya dengan pancutan water cannon saja rakyat akan lari. Atau bawa beberapa ekor anjing bersama FRU memegang cotal rakyat akan bercelidar lari.

Tetapi akan sampai ke satu tahap di mana rakyat tidak akan pedulikan water cannon lagi. Rakyat akan balik dan tumbangkan kereta kebal atau black maria. Akan ada rakyat yang akan sanggup mengorbankan nyawa demi melahirkan keadilan dan perubahan menyeluruh. Iya keadaan itu akan sampai juga nanti kalau kerajaan tidak mempeduli atau mendengar dengan baik suara dan rintihan rakyat. Jadi amaran tidak bermakna lagi.

Rakyat Mesir juga begitu. Mulanya mereka takut dengan Mubarak. Bagi rakyat Mesir Mubarak adalah helang yang gagah dan cekap menyambar. Mereka selalu lari menyembunyikan diri bila Mubarak bersuara. Suara Mubarak bagaikan halilintar. Tetapi apa sudah jadi akhirnya. Kerana sudah melampau akhirnya rakyat Mesir kehilangan takut berganti dengan keberanian luar biasa.

Mereka ramai-ramai keluar dari gubuk persembunyi mendesak Mubarak berundur. Akhirnya Mubarak jatuh terjelapak.

Banyak yang berlaku kini tidak menyenangkan rakyat. Rakyat merasakan mereka diperbodohkan oleh kerajaan.

1. Saman ekor yang tidak masuk akal itu menyusahkan rakyat.
2. Pembahagian projek kepada kroni, diskriminasi dan penindasan secara 'berpelembagaan' masih terus berlaku.
3. Kenaikan harga barang yang sesuka hati tanpa sebab dan kawalan berpatut.
4. Pengangguran yang ramai dan tidak ada usaha mengatasi masalah ini.
5. Untuk mengatasi masalah penganggur kerajaan ambil mereka sebagai kakitangan kontrak kemudian bila cukup tempoh setahun atau dua tahun dihentikan begitu saja tanpa diserap ke jawatan tetap.
6. Ketirisan dalam sistem pembahagian subsidi dan peruntukan kepada rakyat. Kontrak hanya diberi kepada 'lembu jambu' dan 'gajah biru' saja.
7. Tidak ada pembaikian terhadap sistem pilihan raya.
8. Ketidak tegasan dalam tindakan undang-undang dan berlakunya pendakwaan terpilih masih berlaku. Perwujudan SPRM dan pembaikian sistem kehakiman hanya gimik saja.
9. Kian banyaknya berlaku penyelewengan dalam sistem pentadbiran, demokrasi dan sebagainya.

Inilah antara faktor atau pun hambatan kepada kerajaan yang mana satu hari nanti kalau mereka hilang sabar menyebabkan mereka akan bangkit memberontak. Mereka bukan saja setakat berhimpun tetapi juga akan membakar negara ini. Apa yang berlaku di Mesir, Tunisia dan negara Timur Tengah dan Afrika antaranya disebabkan oleh perkara disebutkan di atas tadi.

Muhyiddin atau Najib dan menteri lain perlu ingat, amaran dan larangan mereka itu yang bunyinya keras dan tegas ia tidak akan dipedulikan rakyat. Rakyat yang hilang sabar dan sudah ditindas melampau tidak akan peka dan prihatin kepada amaran itu.

Rakyat seperti harimau lapar yang dikurung, kalau ia tidak diberikan makanan atau tatkala ia hendak mengawan dan tidak diberikan kawan, dia akan mengamuk mengoyak sangkar. Sang harimau sanggup mati dalam sangkar besi asal dia merasai puas dan aman dengan kematian itu. Tunggulah Muhyiddin keadaan akan muncul juga kalau tuntutan tidak diselesaikan. Sebab rakyat bukan selamanya bodoh.

Justeru jalan terbaik ialah UBN tidak begitu sombong dan bongkok dan merasakan mereka boleh menipu dalam segala hal dan merasakan mereka akan berkuasa sampai khiamat.

http://msomelayu.blogspot.com




KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive