Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 08, 2011

PAS amal Islam sebenar, Umno mengelirukan


KEPALA BATAS, 7 Mac: Mantan Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng mengakui PAS mengamalkan Islam tulen berbanding Umno yang banyak mengelirukan agama itu menyebabkan parti komponen BN seperti MCA, Gerakan, MIC dan lain-lain tidak berminat mendekati Islam.

PAS, kata beliau banyak mengajar dirinya lebih dekat dengan Islam dan merasai ada kelainan bila mana mengadakan perbincangan atau pertemuan dalam Pakatan Rakyat.

"PAS lain dengan Umno yang saya kenal. Mereka memperjelaskan kekeliruan sehingga ramai bukan Islam dalam Parti Keadilan Rakyat dapat merasai kelainan berbanding berkawan dengan Umno," jelasnya yang juga Naib Presiden PKR ketika berucap dalam Karnival Penang Harmoni di Dewan Millenium, di sini malam tadi.

Turut berucap ialah Ketua Menteri yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, Ketua Penerangan dan AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad dan Mohamad Sabu.

Beliau turut memuji langkah PAS memperjelaskan isu penggunaan kalimah Allah sehingga ada yang pergi ke gereja untuk tujuan berkenaan tetapi sebelum ini tidak pernah terjadi demikian.

Natijahnya kata beliau, PAS bukan sahaja dapat merapatkan jurang dengan masyarakat bukan Islam apabila tertubuhnya Dewan Himpunan Penyokong PAS tetapi juga individu bukan Islam tidak bimbang lagi dengan dasar Islam yang didokongi PAS.

"Dulu memang orang bukan Islam takut PAS kerana bimbangkan terlalu ekstrem, rupa-rupanya tidak, Umno pula dianggap parti asabiah kerana terlalu mengagung-agungkan kemelayuannya," kata beliau pada malam terakhir pada program anjuran Lajnah Penerangan PAS negeri yang berlangsung selama 10 hari itu.

Justeru itu, katanya kebanyakan kepimpinan Umno lebih suka melakukan rasuah, pecah amanah dan tidak mempedulikan penyelewengan untuk melonjakkan nama sendiri bagi memastikan kedudukan terjamin sedangkan PAS terbukti berjaya mempamerkan kejayaan hasil kerjasama dengan bukan Islam dalam PKR dan DAP.

Lagipun, ujarnya Kelantan di bawah pemerintahan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri berjaya membawa contoh sebagai sebuah kerajaan yang bersih dan dapat meningkatkan kemajuan.

Ianya, kata beliau tidak seperti mana yang diwar-warkan oleh Umno dan BN kononnya jika memerintah mengikut cara Islam, negeri boleh bankrap dan pembangunan ketinggalan.

HD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

5 ulasan:

  1. hmm..kalau tak mementingkan kemelayuan, jawabnye..hilanglah melayu di dunia.. lepas ni kalau duk ikot telunjuk org cine, jawabnye,jadi kuli die la..pikir la..cine gunekan pas je..pas pulak trlalu obses nk memerintah, sampai sanggup buat ape saje..

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama8/3/11 9:30 PG

    Masalah PAS ialah Anuar Ibrahim Dan DAP. Kekalahan PAS di Merlimau dan Kerdau berpunca daripada Anuar dan DAP.

    BalasPadam
  3. tolonglah...yg bertanding di PRK merlimau dan Kerdau ialah BN dan PR...kenapa tak kata UMNO lawan PAS?

    BalasPadam
  4. Mati nanti yg disoal adalah agama bukannye bangsa.

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama8/3/11 1:02 PTG

    sokong lah UMNO tu.isteri pemimpin pon tak pakai tudung.pelok cium pelakon hindustan.menginap kat hotel pon ratusan ribu ringgit.hiduplah melayu macam tu.yg sokong tu dapat ape tah!kalau Allah tanya,nak pilih melayu atau islam?apalah jawapan yg umno ni pilih.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive