Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Januari 06, 2011

Kali ini, suka atau tidak, umno kena sokong!


Sidang DUN Selangor yang akan turut menyenaraikan pindaan kepada Undang-undang Tubuh Negeri Selangor 1959 bagi mengembalikan kuasa Sultan dan Menteri Besar dalam menentukan pemilihan SUK, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-undang Negeri.

Pindaan ini dijangka akan dapat mengembalikan kuasa Sultan melantik penjawat awam utama atas nasihat Menteri Besar, telah dilucutkan oleh umno-apco Be End melalui Pindaan Perlembagaan 1993.

Inilah peluang terbaik untuk Rakyat melihat dan menilai siapa yang akan menyokong pindaan 'serampang dua mata' ini, iaitu untuk membuktikan siapa yang akan menyokong mengembalikan kuasa Sultan dan siapa yang akan 'menderhaka' dengan tidak memberikan sokongan terhadap pindaan ini.

Jika selama ini umno-apco Be End yang kerap melemparkan tuduhan mengatakan PR derhaka kepada Sultan, maka kali ini mereka tiada pilihan selain daripada menyokong usul pindaan oleh PR untuk mengembalikan kuasa Sultan.

Kegagalan ADUN daripada umno-apco Be End untuk menghadiri persidangan DUN dan menyokong usul pindaan ini akan membuktikan kepada Rakyat, siapa sebenarnya yang menderhaka kepada Sultan. Diharapkan tidak ada mana-mana ADUN daripada umno-apco be End yang akan mengambil 'Cuti Derhaka' bagi mengelak diri daripada menghadiri sidang DUN Selangor yang akan datang ini. Seperti kata TS Khalid MB Selangor, "Kita tunggu dan lihat."



Angkat Sumpah Rahsia Khusrin Hanya Selepas Sidang DUN Selesai: MB


SHAH ALAM: Majlis angkat sumpah simpan rahsia Datuk Mohd Khusrin Munawi selaku Setiausaha Kerajaan Negeri hanya akan diadakan selepas persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) meminda Undang-undang Tubuh Negeri Selangor selesai.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, surat memohon sidang itu diadakan telah dihantar kepada Speaker DUN Teng Chang Khim hari ini.

"Sidang itu bertujuan meminda undang-undang tubuh untuk mengembalikan kuasa pelantikan tiga pegawai eksekutif negeri, iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-undang, kepada Sultan dan Menteri Besar.

"Kita dapati enakmen yang ada sekarang tidak memberikan kuasa jelas kepada Tuanku Sultan dan seterusnya Menteri Besar dalam atur cara pemilihan Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan juga Penasihat Undang-undang," katanya pada sidang media, di sini hari ini.

Pelantikan Mohd Khusrin diumum Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan pada 27 Disember lepas dan berkuatkuasa pada 1 Januari lalu dengan membelakangi Menteri Besar Selangor.

Sedangkan Kerajaan negeri melalui satu panel yang dilantik juga mempunyai cadangan calonnya sendiri untuk dipilih menjadi SUK.

Beliau dijadual mengangkat sumpah taat setiap kepada Sultan Selangor esok.

Bagaimanapun mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, Setiausaha Kerajaan Selangor hanya boleh mengambil bahagian dalam prosiding Majlis Mesyuarat Kerajaan dan Dewan Negeri setelah mengangkat dan menandatangani Sumpah Simpan Rahsia di hadapan Menteri Besar.

Mengulas lanjut mengenai cadangan pindaan itu, Abdul Khalid berkata pembentangan akan dibantu Penasihat Undang-undang Negeri Datin Paduka Zauyah Be T.Loth Khan, peguam Datuk Param Cumaraswamy dan pensyarah undang-undang Prof Datuk Abdul Aziz Bari.

Cadangan pindaan juga akan dipersembah kepada Sultan Selangor, katanya.

Ditanya mengenai kemungkinan kerajaan negeri gagal mendapat majoriti dua pertiga bagi meluluskan pindaan itu, Abdul Khalid berkata: "Kita tunggu dan lihat."

DUN Selangor terdiri daripada 56 kerusi yang mana 14 daripadanya milik Parti Keadilan Rakyat, 13 diwakili DAP, lapan wakil PAS, seorang wakil Bebas dan 20 diwakili Barisan Nasional.

Pelantikan Mohd Khusrin menjadi isu kerana pemilihan bekas Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor itu dibuat tanpa mendapatkan pandangan Khalid selaku Menteri Besar.

blog.marhaen.info


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive