Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Ogos 09, 2010

Aisha dikerat hidung dan telinga - Media kaki auta?


Bibi Aisha


DI DALAM SINAR HARIAN ONLINE SEMALAM DISIARKAN BERITA DI BAWAH INI.HIDUNG DAN TELINGA AISHA DIKATAKAN TELAH DIKERAT OLEH KOMANDEN MILITAN TALIBAN DI AFGHANISTAN.BERITA TERSEBUT MUNGKIN DIPETIK DARI AGENSI BERITA LUAR NEGERI.NAMUN DALAM SEBUAH POSTING DI FORUM CARI SEBELUM INI IAITU PADA 21-3-2010 MENGATAKAN HIDUNG DAN TELINGA AISHA DIPOTONG OLEH SUAMINYA KERANA MANGSA DIDAKWA MEMALUKAN KELUARGA MERTUA.

NAMPAKNYA AGENDA MEDIA BARAT UNTUK MEMBURUK-BURUKKAN TALIBAN BERTERUSAN SEPERTIMANA JUGA MEDIA KAKI AUTA DI NEGARA KITA YANG SENTIASA MEMUTAR BELITKAN FAKTA.


Aisha akan jalani pembedahan

LOS ANGELES – Bibi Aisha, 18, yang dikerat hidung dan telinga oleh komander militan Taliban di Afghanistan tahun lalu, kini berada di California Selatan untuk menjalani pembedahan pemulihan.

Dr Peter Grossman dari The Grossman Burn Foundation di Los Angeles berkata, Aisha tiba pada Khamis lalu dan kini tinggal bersama sebuah keluarga angkat.

"Saya akan bertemu Aisha untuk membincangkan pembedahan terbaik yang boleh dilakukan, sama ada menggunakan hidung prostetik atau menggunakan tisu daripada tubuhnya sendiri bagi kerja-kerja rekonstruksi hidung itu," kata pakar pembedahan plastik itu, kelmarin.
Aisha mendapat perhatian dunia sebaik wajahnya terpampang pada kulit majalah Time keluaran 9 Ogos 2010 serta dipaparkan kisah bagaimana hidung dan telinganya dipotong sebagai hukuman melarikan diri dari rumah suaminya berikutan penderaan dan keganasan domestik.

SH

BERIKUT POSTING YANG DISIARKAN DI CARI FORUM PADA MAC LALU:

Potong hidung isteri kerana aibkan mentua

KABUL - Seorang wanita Afghanistan, Bibi Aisha nyaris maut selepas hidung dan telinganya dipotong oleh suami sendiri kerana dia didakwa memalukan keluarga mentuanya.

Dalam satu wawancara yang disiarkan televisyen tempatan, mangsa berusia 19 tahun itu mendakwa keluarga mentuanya malu berikutan dia melarikan diri daripada rumah suaminya dengan bantuan dua jiran perempuan.

Dakwa Bibi, dia bertindak melarikan diri kerana tidak dapat bertahan dengan layanan buruk keluarga suaminya.

Misi Bibi melarikan diri ke Pakistan gagal setelah dia dan dua rakannya ditangkap pihak berkuasa. Dia kemudian dibawa balik oleh keluarga mentuanya sebelum dijatuhi hukuman potong kedua-dua telinga dan hidung mengikut adat tradisi kaum Pashtun.

Selepas menjalani hukuman, Bibi ditinggalkan di tempat terbuka di wilayah Oruzgan yang dikuasai Taliban.

Wanita itu diselamatkan oleh sekumpulan petugas kontraktor firma Amerika Syarikat dan diberi perlindungan oleh sebuah badan bukan kerajaan tempatan yang turut mengurus ribuan kes serupa.

"Saya pengsan semsa hidung dan telinga dipotong. Sejurus sedar saya berasa ada air dingin yang mengalir di hidung dan apabila membuka mata, saya tidak sanggup melihatnya kerana darah berada di mana-mana," kata Bibi. - Agensi



2 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive