Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Ogos 07, 2010

e-Gadong. Ubat Kuat, Pembesar Buah Dada tapi Awas siput!

Kalau zaman Deris Jusoh jadi MB dulu sibuk dengan projek e-lekor. Nak promosi keropok lekor. Ada projek e-nipah. Diheretnya PM masa tu, Pak Lah Badawi ke dalam paya nipah di Marang untuk rasmi projek air tuak. Buat kilang katanya untuk eksport antarabangsa. Kita pun tahu air tuak ni. Salah lama jadi mabuk. Puak-puak bukan Islam ambil tuak ni wat minum untuk mabuk je.
Mat Said, MB Terengganu kini tak mahu kalah. Nanti dikatakan orang takde idea. Bodoh! Macamana nak memerintah. Jangan bagi Nampak komang berbanding Deris Jusoh lalu dicadangkan projek ubi gadong untuk dikomersialkan. Macam e- Gadong macam tu lah.

Sepatutnya yang menjadi keutamaan MB adalah untuk menyelesaikan permasalahan yang semakin banyak melanda di bumi Terengganu ini yang semakin parah hasil pengabaian pembinaan insan rakyat Terengganu. Bumi yang digelar Darul Iman kini punah lebur. Kini penagih paling ramai di Terengganu. Mat Rempit paling dahsyat Terengganu. Jenayah makin meningkat dan kini kelahiran anak luar nikah membimbangkan. Peluang pekerjaan makin tiada, ekonomi makin parah, barangan semakin mahal. Cukai makin meningkat. Nampaknya 1 Terengganu makin hilang berkat, makin berkarat.
Tengok berita dibawah ini.

Jumlah kelahiran anak tidak sah taraf di Terengganu membimbangkan

KUALA TERENGGANU, 31 Julai – Kes kelahiran anak luar nikah di Terengganu amat membimbangkan, dengan jumlahnya meningkat dari setahun ke setahun. Berdasarkan data Jabatan Pendaftaran Negara dari tahun 2005 hingga Jun 2010, jumlah keseluruhan anak luar nikah di Terengganu ialah 2,314 orang.
Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri Yahya Khatib Mohamad berkata daripada jumlah itu, seramai 230 anak tidak sah taraf dicatat pada tahun 2005 dan jumlah itu meningkat kepada 251 pada 2006, 325 (2007), 549 (2008), 611 (2009) dan 321 dalam tempoh Januari hingga Jun tahun ini.
“Hampir keseluruhan kes anak luar nikah di Terengganu itu membabitkan wanita beragama Islam dan berumur 15 tahun ke atas,” katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Jendela IKS di sini hari ini. Beliau berkata kerajaan negeri sedang mengambil langkah-langkah tertentu bagi mengatasi masalah kelahiran anak luar nikah di negeri ini, termasuk menganjurkan kempen ke masjid dan program kesedaran bakti remaja.
Yahya berkata kerajaan negeri juga telah mengadakan program “ingat sebelum kena” yang ditumpukan di 130 sekolah untuk memberi kefahaman dan kesedaran di kalangan pelajar tentang masalah sosial. – Bernama

Projek “ingat Sebelum Kena” tapi sekarang dah jadi ingat.. nak pekena pulak. Kenapa begitu. Inilah akibat daripada pengabaian tarbiyyah. Bukan hanya di sekolah bahkan ditengah-tengah masyarakat. Para pemimpin dok sibuk projek! Projek! Projek! Biar dok masuk akal pun.
Terengganu Sedia RM2.2 Juta Untuk Kajian Ubi Gadong

KUALA TERENGGANU, 28 Julai – Kerajaan Negeri memperuntukkan sebanyak RM2.2 juta kepada Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) bagi tujuan penyelidikan ubi gadong yang turut dipercayai mampu membesarkan buah dada.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, melalui kajian yang dijalankan universiti tersebut, ubi gadong bukan sahaja sesuai dijadikan makanan, malah berpotensi besar dalam bidang ubat-ubatan. Menurutnya, ubi gadong atau saintifiknya Discorea Hispida yang merupakan makanan tradisional masyarakat Terengganu akan menjalani kajian selama dua tahun melalui Fakulti Pertanian dan Bioteknologi UniSZA.
“Kerajaan Negeri bersetuju membiayai kos bagi menghasilkan kajian secara berperingkat..kita serah kepada UniSZA, kalau ada penemuan baru, mungkin kita akan tambah peruntukan,” katanya kepada pemberita selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Persefahaman (MoU) antara Kerajaan Negeri dan UniSZA di Wisma Darul Iman, semalam. - Utusan Malaysia

Dalam pada itu, katanya, bahan tersebut juga dipercayai mampu menghalang pembekuan darah serta boleh dijadikan pil pencegah kehamilan, hormon seks dan bahan kortison, selain ekstraknya dikatakan boleh membunuh siput.

Ahmad yang menjadi pencetus utama kajian tersebut menjelaskan, ubi gadong turut ditanam di Mexico yang menjalankan penanaman tersebut secara komersial, selain digunakan untuk membasuh bulu biri-biri sebelum dijadikan pakaian atau barangan perhiasan bagi membunuh kutu dan serangga. “Dari segi pasaran tiada masalah kerana hasil kajian ini pasti akan dijual. Kajian berapa lama, kita serah kepada UniSZA untuk tentukan,” katanya.


Kita pun tak tahu entah mimpi apa Mat Said ni. Tup-tup projek ubi gadong yang keluar. Mungkin dok tengok banyak sangat drama Mexico yang sentiasa didedahkan dalam tarbiyyah Umno kepada rakyat Malaysia melalui TV dan media kerajaan. Melihat pelakon-pelakon yang seksi nak mampos, melihat petani mengembala lembu, menggosok-gosok bulu kambing dan lembu… terkhayal zaman jepun mungkin, yang ketika itu memakan ubi gadong kerana tiada beras dan makanan. Tetapi kini ia tidak timbul permasalahan makanan di negara kita. Kalau nak komersial pun banyak lagi spesis ubi lain yang lebih berdaya maju untuk dikomersialkan tetapi tidak diambil perjalanan sewajarnya oleh kerajaan negeri seperti keledek, ubi kayu, ubi thagut, ubi keeling dan pelbagai lagi. Kos lebih murah, masa lebih singkat, manfaat lebih banyak berbanding ubi gadong. Bahkan kalau tersalah proses boleh jadi mabuk. Tapi mungkin tak glamour. Dikhayalkan yang hebat, canggih dan dibuat orang. Terkejut daripada khayalan kot mungkin terus diluluskan Rm2.2 juta untuk projek ubi gadong.

Katanya nak dijadikan ubat kuat dan membesarkan buah dada. Sedangkan dah bersepah-sepah ubat kuat dipasaran bahkan kerajaan Kerala dah rampas bertan-tan ubat kuat dari Malaysia.
Kalaulah MB dok promosi ubi gadong sebagai ubat kuat, payu dara besar dan boleh mencegah hamil. Nanti nak bukak MLM pulak ke? Habislah rakyat dikerah makan pil ubi gadong. Apa jadi dengan remaja-remaja Terengganu. Bertambah-tambahlah seks bebas. Makin kuat le nafsu orang Terengganu atau orang Umno sekarang lemah syahwat sehingga bersungguh benar pemimpin Umno ini mencari ubat untuk kuatkan nafsu. Berhati-hatilah wanita di Terengganu! Dan jaga-jaga orang lelaki dengan ubat ubi gadong!. Nanti kelelakian menjadi kuat tetapi dada jadi macam pompuan. Nyesal le.

Berkait dengan anak luar nikah yang semakin banyak. Semakin menjadi-jadi khususnya dikalangan remaja bahkan pelajar sekolah sehingga MB Melaka mencadangkan dibuat sekolah mengandung. (Mungkin Rahim Tambi Chik boleh mohon menjadi guru besar kot).

Adakah penyelesaian anak luar nikah inilah Mat said memperkenalkan ubi gadong ini agar menjadi ubat untuk menghalang kehamilan. Dada makin seksi, syahwat makin kuat tapi tak beranak! Fuhhh.. power idea Mat Said ni. Tentu menjadi kebanggaan orang UMNO di Terengganu. Syabas! Syabas. Diharapkan semua cawangan UMNO diseluruh negeri Terengganu mendaftar menjadi stokis untuk memasarkan produk e-Gadong. Jangan lupa beli yang original. Atau bagi free kepada puteri Umno atau Veteran Umno atau Mubarak. Mat Said boleh jadi ‘Duta Produk’. Sudah tentu gambar Mat Said menunjukkan “Abang Best adik best” (maaf!.. pinjam motto sejenis ubat kuat)



ustsaifulbahri

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive