Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Ogos 11, 2010

Presiden MCA:Minta maaf atau berdepan dengan anak muda

NOTIS AMARAN MOHON MAAF TARIK KENYATAAN HINA ISLAM ATAU BERDEPAN AKSI ANAK MUDA


Merujuk kepada ucapan Chua Soi Lek selaku Presiden Malaysian Chinese Association (MCA) ketika perasmian Konvensyen MCA ke 33 di Kedah Baru - baru ini yang jelas menghina Islam dan sejarah ketamadunannya.

Solidariti Anak Muda Malaysia sebuah organisasi (non structural) yang menggabungkan anak muda seluruh negara yang berkongsi aspirasi ke arah membentuk kesedaran menjadi pendesak proses reformasi negara dengan ini memandang serius kenyataan menghina Islam yang datang dari parti komponen regim penguasa.


Chua Soi Lek selaku Presiden MCA yang berpendidikan tinggi seharusnya menyedari penghinaan terhadap Islam itu tidak berasas dan tidak betul. Beliau seharusnya tahu selaku doktor perubatan bahawa ilmu perubatan moden juga terasas dalam ketamadunan pemerintahan Islam.

Namun dilihat kenyataan ini sengaja dikeluarkan semata untuk meraih sokongan orang Cina khususnya bukan Islam yang menjadi kekuatan MCA sebelum ini sebaliknya mutakhir ini semakin menjauhi MCA. Kenyataan ini juga ada kaitannya dengan pelan besar regim iaitu untuk mewujudkan ketegangan kaum, memainkan skrip lama untuk kekal berkuasa. Setiap kali gabungan pewaris pemerintahan penjajah hampir hilang populariti maka mereka akan memainkan sentimen kaum untuk kembali meraih simpati rakyat yang dipecah perintah berdasarkan kaum mengikut pemikiran penjajah dahulu.

Rakyat masih tidak lupa bagaimana pada tahun 1986/1987 ketika UMNO dan Parti Gabungan BN sedang menghadapi konflik dalaman dan makin menghilang populariti maka 1987, Lee Kim Sai, pemuda MCA dan Najib Razak, Pemuda UMNO telah melancarkan perang kaum. Setelah suhu permusuhan kaum naik regim mengambil kesempatan menahan pimpinan rakyat yang progresif di bawah ISA dengan tema Operasi Lalang. Dua watak penting pembakar sentimen kaum terlepas malah seorang darinya sudah menjadi Perdana Menteri dan berselindung di balik slogan 1 Malaysia.

Sama juga kali ini selepas PRU 2008 BN makin hilang populariti seperti sudah dijangka ketika mereka hampir hilang kuasa maka isu kaum dimainkan semula. Ketika UMNO memainkan sentimen perpaduan ketuanan Melayu, MCA kawan UMNO dibiarkan menghina Islam.

SAMM yang terdiri dari anak muda Malaysia dari pelbagai latar kaum dengan ini menyatakan amaran kepada Chua (gambar) untuk menarik semula kenyataannya yang menghina Islam dan memohon maaf dalam tempoh 14 hari atau akan berdepan dengan aksi anak muda di seluruh Negara. SAMM akan menyusun aksi dan gerak kerja bukan sahaja di Kuala Lumpur tetapi di seluruh Negara.

Seluruh pimpinan MCA harus melihat perkara ini dengan serius dan menasihatkan presidennya untuk respon terhadap notis ini. Segera dan secara serius. Ingat MCA telah ditolak oleh majoriti masyarakat Cina jangan nanti MCA juga akan ditolak oleh seluruh rakyat kerana keceluparan pimpinannya yang tidak menghormati sensitiviti rakyat Malaysia.

SAMM menegaskan dalam Negara ini kehidupan rakyat akan lebih aman dan Negara akan lebih berdaya saing jika politik perkauman diketepikan. Perlawanan seharusnya diasaskan kepada kebangkitan melawan penindasan dan bantuan berasaskan keperluan. Tiada siapa punya hak menghina mana-mana agama dan kaum.

*Notis amaran yang diserahkan oleh SAMM (Solidariti Anak Muda Malaysia) kepada Presiden MCA, Chua Soi Lek pada hari ini.

DD


KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive