Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mac 21, 2010

Sivakumar Speaker sah?



SHAH ALAM - Selepas 10 bulan menjadi Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, kedudukan Datuk R Ganesan, yang mewakili Barisan Nasional (BN), dikatakan tidak sah kerana beliau dipaksa mengambil alih jawatan itu daripada penyandang terdahulu.

Oleh yang demikian, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V Sivakumar, yang mewakili Pakatan Rakyat (PR), adalah Speaker yang sah, mengikut undang-undang.

Ini adalah pandangan pakar undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Dr Abdul Aziz Bari, yang menganggap penyingkiran Sivakumar daripada jawatan itu tidak mengikut resolusi dewan dan bercanggah dengan peraturan DUN.

"Jika Speaker hendak ditukar, salurannya adalah resolusi dewan, bukan secara paksa seperti yang berlaku.

"Berdasarkan rakaman video, beliau diheret dari kerusi dan diusung keluar dewan dan Speaker baru (Ganesan) dilantik. Mengikut perundangan perkara itu memang tidak sah dan boleh dibawa ke mahkamah," katanya ketika dihubungi :Sinar Harian,: di sini semalam.

Ganesan membuat laporan polis semalam, meminta siasatan dijalankan terhadap Sivakumar kerana menyamar sebagai Speaker.

Tindakan itu berikutan penggunaan kepala surat rasmi Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Perak bagi menghantar notis persidangan DUN pada 30 Mac ini yang ditandatangani oleh beliau sendiri.

Sehari sebelum itu, Sivakumar mengeluarkan notis kepada 54 daripada 59 ADUN supaya hadir ke persidangan DUN.

Lima ADUN yang tidak diberi notis untuk hadir termasuk Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, kerana masih dalam tempoh penggantungan selama 18 bulan sejak 3 Mac tahun lalu oleh pentadbiran: kerajaan PR.

Bagaimanapun, enam anggota Exco Kerajaan Negeri BN yang digantung selama 12 bulan pada tarikh yang sama dibenarkan hadir kerana tempoh hukuman mereka sudah tamat.

Tiga ADUN Bebas, iaitu Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Mohd Osman Mohd Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) tidak akan dipanggil menghadiri persidangan itu kerana mereka sudah meletak jawatan pada Februari tahun lalu.

Sivakumar mendakwa beliau Speakar yang sah selepas usul perlucutan jawatan dan pelantikan Ganesan sebagai Speaker baru pada 6 Mei tahun lalu ditolak ketika persidangan DUN pada 7 Mei, tahun yang sama.

sinarharian





1 ulasan:

  1. Apa nak heran, 1 malaysia semua boleh bagi UBN nak buat apa pun yang depa suka.
    PDRM depa punya.
    SPRM depa punya.
    SPR depa punya.
    Hakim depa punya.
    Mahkamah depa punya.
    Kakitangan kerajaan pun depa punya.
    Duit rakyat pun depa punya.
    Duit negara pun depa punya.
    Segala2nya di malaysia ni depa punya sebab depa berkuasa atas segalanya,tapi minda rakyat bukan depa punya sebab rakyat dah celik dengan apa yang realiti dan retorik.inilah yang buatkan UBN merancang bermacam2 startegi untuk bodohkan rakyat dengan media massa talibarutnya,tapi macam mana pandai pun UBN merancang Allah jua lah yang maha perancangnya.yang hidup pasti MATI peringatan buat pemimpin2 UBN.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive