Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, April 12, 2010

Kuari Bukit Batu Hampar ; Rupa-rupanya Syarikat ‘Orang Kuat Umno’ Yang Menyusahkan Orang Kampung

KUALA NERUS – Mohd Yusof Sulong telah mengusahakan tanaman sawi di tapak projek pertanian Sungai Mas, dekat sini, sejak lebih 15 tahun lalu.

Pukul rata, pengeluaran sawinya adalah 100 kilogram sehari, dan pada musim puncak hingga mencapai 250 kilogram sehari.


(Gambar - Yusof, paling kiri ketika dilawati oleh Dr. Alias, 2 dari kanan)

Dengan pengeluaran itu, hasil tanaman Yusof dapat memenuhi permintaan pasaran sayur di pasar Batu Enam dan Pasar Borong Gong Pauh.

Namun kini, pengeluaran sayurnya terjejas, akibat bekalan air anak sungai (alur) telah terkambus akibat lumpur dan selut yang turun dari Kuari Bukit Batu Hampar (juga dikenali Bukit Berapit).

Beliau telah memaklumkan masalah yang dihadapinya kepada Jabatan Pertanian, namun Jabatan tidak dapat berbuat apa-apa.

Jabatan Parit dan saliran pula memberi jawapan, syarikat Kuari tersebut perlu mengorek semula selut yang masuk ke dalam anak sungai itu.

Yusof ketika ditemui berkata, hanya baru dua kali syarikat trsebut menghantar jengkaut bagi mengorek sungai, namun hanya menjalankan kerja sambil lewa.

”Ada mari dua kali, dia korek lebik kurang, nila hari hujan, alur terkambus semula,”kata Yusof yang menyara keluarga serta anak-anaknya dengan pengeluaran sawi itu.

Oleh kerana, sudah tidak tahu kepada siapa mahu mengadu, Yusof memaklumkan akan masalahnya kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tunggal, Dr Alias Razak.

Beliau terpaksa memberitahu ADUN PAS yang berada diluar kawasan itu kerana menurutnya, ADUN Tepoh, Ramli Nuh, tidak memperdulikan langsung masalah tersebut.

Setelah mengadakan lawatan ke kebun sayur Yusof, Dr Alias mengemukakan masalah yang dihadapi oleh petani tersebut dalam Sidang DUN baru-baru ini. (lihat Video Klip di bawah).

Walaupun masalah pembukaan semula kuari yang telah ditinggalkan lebih 20 tahun itu tidak dapat dihentikan, namun dalam memberikan jawapannya, Menteri Besar telah mendedahkan syarikat yang diberi lesen mengusahakan kuari tersebut.

Sebaik sahaja didedahkan, Buletinonline telah membuat carian dan semakan keatas syarikat Imbuhan Pelangi Sdn Bhd, syarikat yang membuka semula kauri Bukit Batu Hampar.

Hasil dapatan, sekali lagi membuktikan bahawa, Umno memang juara dalam menyusahkan rakyat.

Seorang daripada Tiga Ahli Lembaga Pengarah Imbuhan Pelangi adalah Amirudin Abd Rashid, Naib Ketua Umno Bahagian Kuala Nerus

Lihat Dokumen 1 - Imbuhan Pelangi Sdn Bhd

Lihat Dokumen 2 - Senarai AJK Umno Kuala Nerus

Lihat Dokumen 3 - Senarai Perwakilan Umno Kuala Nerus

Berita Berkaitan; Klik Link dibawah -

Pembukaan Semula Kuari Bukit Berapit, Menyukarkan Kehidupan Penduduk Sekitar.



buletinonline





1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive