Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Ogos 06, 2010

Slogan - walhasil balik asal.



Salah satu dari asas Rukun Negara ialah kesetiaan kepada Negara. Rukun Negara ini memang sudah lama tidak dijadikan fokus oleh yang memerintah, kerana sibuk dengan slogan-slogan yang tidak memberikan apa-apa faedah kepada rakyat.

Kalaulah negara ada pemimpin yang baru yang menggantikan DS Najib ramai yang sudah tidak mengharapkan apa-apa, cuma kalau boleh tidak payahlah memperkenalkan apa-apa slogan kerana terlalu banyak slogan yang satu pun tidak membawa kebaikkan yang diharapkan dengan slogan-slogan tersebut.

Bersih, Cekap dan Amanah yang diperkenalkan oleh seorang PM yang terdahulu misalnya tidak membantu dan tidak adapun Bersihnya, Cekapnya tiada dan jauh sekali untuk melihat sifat amanah terutamanya dikalangan yang berkuasa. Dizaman slogan inilah rasuah dan salah guna kuasa bermula dengan rakusnya dan efeknya kita hadapi sehingga kehari ini.

Slogan pandang ketimur tidak sampai kemana dan kempen ‘buy British last’ pun mati begitu sahaja. Kalau nampakpun hanyalah slogan dan pencapaian tahun 2020 sahaja yang masih boleh dianggap releven. Sogan ini dianjurkan oleh Dr Mahathir Mohammad dan rakyat sedang menanti kejayaan slogan itu. Hanya tinggal 10 sahaja lagi untuk menjadikan slogan itu sebagai kenyataan.

Apabila Abdullah mengambil alih maka timbul lagi beberapa slogan yang mengashikkan rakyat menyokongnya tanpa hala tuju dan akhirnya slogan itu menjadi sejarah. ‘Bekerja dengan saya, jangan berkerja untuk saya’ merupakan slogan Pak Lah pada hari pertama beliau mengambil alih kerajaan dari Dr Mahathir.

Akhirnya tidak ada apa-apa kerja yang dilakukan beliau dan beliau dilabel sebagai ‘drowsy PM’; tidak boleh kepalanya tersandar kepada apa-apa sekali pun beliau tertidur.

Islam Hadhari merupakan slogan yang menjadi ejekkan oleh semua rakyat tidak kira dari bangsa apa sekali pun dan slogan itu sekarang sudah tidak ada lagi sesiapa yang menyebutnya.

Sekarang pula slogan 1Malaysia yang sehingga hari ini belum diterima rakyat kerana tidak mereka tidak faham dan tidak ada sebaris pun definasi yang diberikan kepada slogan ini.

Lagu 1Malaysia berkumandang dicorong-corong radio dan TV setiap hari. Walaupun lagu itu sedap didengar tetapi masih tidak faham lagi maksud slogan itu. Tun Mahathir sendiri belum faham lagi apa itu 1Malaysia. Jika Tun Mahathir pun belum faham bagaimana saya yang dikatakan ‘bodoh’ itu nak faham?

Yang saya boleh lakukan ialah meluruskan jari telunjuk saya dan menjeritkan 1Malaysia!!! Sekuat hati saya. Bila anak saudara saya bertanya apa itu 1Malaysia saya bermasalah untuk menjawabnya.

Saya berharap Khairy Jamaluddin boleh memberikan jawapan kerana beliau orang pandai. Saya menunggu bila Pergerakkan Pemuda memberikan kelas bimbingan kepada orang-orang seperti saya untuk memahami slogan 1Malaysia itru.

Khairy orangnya pandai dan tentu mudah untuk beliau nak berhadapan dengan rakyat untuk memberikan penjelasan tentang slogan yang tidak kunyung diterima oleh masyarakat yang ramai ini.

Isu slogan ini patut diselengarakan oleh Pemuda untuk memberikan penerangan jelas terhadap isu besar ini. Kita tidak boleh terus-terusan melaungkan dan menyanyikan lagu 1Malaysia tetapi tidak difahami oleh sesiapa.

Kalau Zainurin Md Dom menyanyikan lagu’Alah mak, kawinkan aku’ itu jelas maksudnya, iaitu ia minta dinikahkahkan, tetapi menyanyikan lagu 1Malaysia ini susah hendak difahami.

Sekarang ini banyak wang telah dibelanjakan untuk memperkenalkan slogan ini dan itu merupakan pembaziran kerana masih belum difahami. Kalau slogan boleh memberikan impak negatif saya cadangkan supaya dilupakan sahaja slogan yang agak mengelirukan ini.

Tetapi jika maksudnya ialah sama untuk semua maka ianya berlaga secara ‘head on’ dengan perjuangan UMNO kerana UMNO ada perjuangan spesifik yang lain, iaitu untuk memperjuangkan hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputra yang lain.

Kita tidak boleh setakat memberitahu rakyat ianya tidak melanggar perlembagaan negara. Kalau perjuangan 1Malaysia samarata untuk semua maka perjuamgam yamg ‘equitable’ seperti yang disentuh oleh semangat DEB itu sudah hilang dan menghilangkan hak keistimewaan orang Melayu itu adalah bertententangan dengan perlembagaan negara.

Kita perlu insaf yang 1Malaysia ini dipersepsikan oleh orang bukan Melayu sebagai gimik politik seperti yang kita dengar dimana-mana. Orang bukan Melayu sedikit pun tidak dapat dijinakkan untuk mrnyokong BN dengan slogan ini.

Pendeknya slogan ini lebih menambahkan beban kepada rakyat dari mendapat apa-apa kebaikkan darinya. Perlu kita akui bahawa rakyat sudah terlalu ‘kenyang’ dengan slogan-slogan sehinggakan mereka sudah tidak berselera untuk dihidangkan dengan apa-apa slogan lagi.

Rupa-rupanya slogan hanyalah untuk pemimpin-pemimpin yang serba lemah dan mengharapkan slogan-slogan itu dapat menutupi kelemahan masing-masing.

Slogan tidaka membawa apa-apa kepada negara. Walhasil balek asal. That’s it.

aspanaliasnet.blogspot.com

DD

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive