Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Ogos 02, 2010

Umno ibarat orang berkudis jual ubat kurap


Tidak syak lagi perkara paling payah bagi Umno dewasa ini ialah untuk membuktikan bahawa parti itu sangat sukakan perpaduan di kalangan rakyat, khususnya bangsa Melayu. Selain diketahui gemar bertindak keras dan sukar berkompromi dengan parti lawan sebangsanya, sejarah perpecahan dalamannya yang tidak pernah berkesudahan juga mengisyaratkan bahawa Umno bukan sebuah parti yang layak bercakap soal perpaduan dan perdamaian.

Imej buruk itulah yang ikut melatari isu perpaduan antara PAS-Umno yang masih digema-riuhkan kebelakangan ini. Ajakan dan kesediaan bersangatan sebilangan pemimpin utama Umno agar parti lawannya itu bekerjasama dengannya dianggap bagai persendaan apabila dalaman Umno sendiri sedang bergelumang dengan perseteruan dan perpecahan yang tidak berkesudahan.

Hakikat itu jelas tergambar apabila isu pergolakan dalaman parti itu menjadi agenda utama mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno minggu lalu. Mesyuarat berkenaan malah terpaksa mengambil keputusan menyerahkan dua bahagiannya yang bermasalah ke bawah teraju Badan Perhubungan Umno Negeri masing-masing.

“MT bersetuju pentadbiran Umno Bahagian Rantau Panjang diambil alih oleh Badan Perhubungan Umno Kelantan sehingga keadaan kembali pulih,” media memetik kenyataan Presiden Umno, Dato’ Seri Najib Razak.

Beliau mengulas pergolakan dalam bahagian itu yang berlarutan sekian lama. Kemuncaknya ialah apabila dua kumpulan berseteruan mengadakan mesyuarat perwakilan secara berasingan pada 26 Jun lalu. Satu diterajui ketua bahagian kini dan satu lagi diketuai bekas ketua bahagian. Masing-masing mendakwa mesyuarat anjuran mereka adalah yang sah di sisi perlembagaan parti, manakala yang dianjurkan kumpulan lawan sebagai tidak sah.

Jika dua puak bertelagah dalam Umno Rantau Panjang memilih mengadakan mesyuarat di tempat berasingan, rakan mereka di Sungai Petani pula memilih cara lebih berani. Kumpulan yang tidak sebulu dengan ketua bahagian itu ikut menyertai mesyuarat perwakilan diadakan.

Mereka bagaimana pun menunggu masa ditetapkan ketua bahagian berucap untuk menzahirkan sikap mereka terhadap pemimpin itu. Akibatnya, ketua bahagian berkenaan gagal menyampaikan ucapannya dan insiden memalukan itu mendapat liputan meluas media massa.

Sepertimana Rantau Panjang, Sungai Petani juga akhirnya diputuskan MT Umno untuk diletakkan di bawah pentadbiran Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah.

Lain ceritanya pula yang berlaku dalam Umno Bahagian Setiu. Kumpulan yang tidak sehaluan dengan ketua bahagian tidak cukup kuat untuk mengadakan mesyuarat perwakilan secara berasingan. Mereka juga mungkin tidak terfikir menggunapakai taktik rakan-rakan di Sungai Petani.

Kumpulan ini bagaimana pun memilih untuk memboikot mesyuarat, walau pun ia dirasmikan Timbalan Presiden Umno merangkap Timbalan Perdana Menteri sendiri.

Tidak syak lagi keengganan mereka hadir meraikan kedatangan pemimpin nombor dua parti dan kerajaan itu memberikan kesan amat buruk kepada Umno. Lebih melukakan lagi parti yang sedang beriya-iya mengajak PAS bersatu itu ialah apabila kalangan yang tidak hadir itu bukan calang-calang pemimpin.

Antara mereka adalah empat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang turut memegang jawatan terkanan dalam Umno Bahagian Setiu. Dua antara mereka pula menjawat Exco kerajaan Terengganu.

Justeru, timbul persoalan mengapa MT Umno tidak ikut meletakkan bahagian itu di bawah pentadbiran Umno negeri? Secara sinis ada yang menjawab, tindakan itu sudah tidak relevan memandangkan Perhubungan Umno Terengganu sendiri pun kini diletakkan di bawah pentadbiran Umno Pusat. Masakan kita tidak tahu betapa masalah dua nakhoda dihadapi Umno negeri itu jauh lebih dahsyat daripada itu?

Bahkan, jika diikutkan mahu diambil tindakan sedemikian, maka dalam konteks Umno Terengganu, ia bukan sahaja berdepan masalah perpecahan di Setiu, malah keadaan serupa turut berlaku di Marang, Hulu Terengganu dan Dungun. Justeru, berapa banyak bahagian mahu dipikul pentadbirannya oleh Umno negeri?

Kes perebutan kuasa dalam Umno Terengganu juga dilaporkan berlaku di negeri-negeri lain, khususnya Selangor dan Perlis. Jika di Perlis ia pertembungan antara menteri besar kini dengan bekas menteri besar, di Selangor pula antara bekas menteri besar dengan seorang menteri kabinet.

Itulah senario yang sedang melanda Umno. Di celah-celah kepeningan Najib menyelesaikan perbalahan anak-anak buahnya sendiri itulah, timbalannya beriya-iya menghulurkan salam perpaduan kepada musuh tradisinya, PAS.

Agak sinikal dinilai orang apabila Umno lantang mengajak PAS berpadu, sedangkan parti itu kini sedang berhempas-pulas mencari ruang bernafas daripada porak-peranda dalamannya sendiri.

Gelagat Umno itu mengingatkan kita kepada kata-kata hikmah Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, “kita nak jual ubat kurap kat orang, kita sendiri bertepek (bertompok kudis), siapa nak beli?”.

Nik Aziz mempersoalkan, siapa Umno untuk melabekan PAS sebagai sesat, sedangkan pada perkiraan beliau, Umno sendiri berpegang kepada dasar dan fahaman nasionalisme yang sesat dan menyimpang daripada ajaran Islam.

Dalam konteks kini pula, siapa Umno untuk ajak orang lain berpadu, sedangkan dalamannya sendiri tidak pernah reda dari perbalahan?

DD

3 ulasan:

  1. ye ke kagumnya... pas lak macamna jual ubat sakit bontot.. keh keh keh..

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama5/8/10 12:58 PG

    Bebas

    Kepada x pakatan cube la pikir pakai otak, doa byk2 mntk smoga allah bukekan pintu hati saudara...

    BalasPadam
  3. x pakatan tu bengap...tak dpt kontrak la tu yg dok baca blog org tuh..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive