Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Mac 01, 2010

Husam: Jawatankuasa agihan haram, tidak restu lantik wakil PAS

Oleh Mohd Zuharman

KOTA BARU, 28 Feb — Kerajaan negeri mengesahkan belum menerima sebarang surat rasmi pelantikan dua wakil dari PAS sebagai jawatankuasa pengagihan wang ihsan, sebaliknya berpendapat jawatankuasa itu adalah jawatankuasa haram.

Pengerusi Jawatankuasa Petroleum Negeri Kelantan Datuk Husam Musa memberitahu perkara itu tidak termaktub dalam undang-undang dan mana-mana akta berkaitan.

“Kerajaan negeri menuntut royalti berdasarkan perjanjian dan undang-undang, kita tidak pernah mengiktiraf pemberian wang ihsan,” katanya, semasa ditemui di pejabat pentadbiran kerajaan negeri di Kota Darulnaim hari ini.

Semalam kerajaan pusat mengumumkan akan melantik dua wakil dalam jawatankuasa pengagihan wang ihsan.

Menjawab taklimat disampaikan bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas, Husam berkata, ia akan mengukuhkan lagi tuntutan kerajaan negeri berhubung isu tuntutan royalti sebanyak lima peratus daripada pengeluaran minyak samaada dalam perairan atau luar perairan pantai Kelantan.

“Tun memberikan latar belakang kehendak sebenar akta tersebut di mana akta-akta lain adalah tidak terpakai dalam perkara ini.

“Seperti akta perlombongan petroleum telah pun dibatalkan, akta darurat tahun 1969 tidak ada kena-mengena dengan pencarian petroleum.

“Manakala Akta Pembangunan Petroleum 1974 (PDA) digubal sebagai satu tanda persetujuan bersama negeri-negeri dan persekutuan bagi berkongsi hasil petroleum jika sekiranya petroleum diperolehi samaada di darat atau di laut.

“Kalau ada di daratan, contohnya jika petroleum ada di Gua Musang maka kerajaan persekutuan akan dapat hak juga sedangkan asalnya kuasa bidang tersebut adalah bidang kuasa negeri.

“Begitu juga kalau ada di lautan kerajaan persekutuan juga mendapat hak dia kerana telah ada satu kompromi menerusi akta berkenaan untuk membolehkan kerajaan negeri dan persekutuan bersama-sama melepaskan hak masing-masing dan berkongsi apa-apa pendapatan dari petroleum.

“Dan akta inilah yang menjadi akta tunggal yang mengawal semua urusan petroleum. Di bawah akta ini kerajaan negeri akan dapat lima peratus dan persekutuan akan dapat lima peratus,” katanya.

Mengulas lanjut cadangan kerajaan negeri membawa kes tuntutan tersebut ke mahkamah beliau berpendapat urusan ini adalah urusan besar yang memerlukan kepada penilitian kepada beberapa kaedah.

Beliau berkata kerajaan negeri perlu mendapatkan sokongan daripada Dewan Undangan Negeri (DUN) kerana sewaktu perjanjian antara Petronas dan kerajaan negeri pada 1975, perkara itu dibawa di dalam sidang Dun untuk dipersetujui bahawa lima peratus hasil keuntungan minyak di Kelantan diberikan kepada negeri dan lima peratus lagi diberikan kepada pusat.

Sementara pada siri taklimat kepada Adun disampaikan bekas pegawai undang-undang di Jabatan Peguam Negara Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas Ketua Jabatan Undang-undang Petronas Nik Saghir Mohd Nor petang ini sependapat bahawa Kelantan sebenarnya berhak kepada royalti sebanyak lima peratus bukannya wang ihsan.

Nik Saghir melalui sesi taklimatnya melahirkan rasa dukacita apabila kerajaan persekutuan menafikan hak Kelantan sebanyak lima peratus itu dengan alasan ia melebihi tiga batu nautika.

“Saya adalah di antara orang yang terlibat langsung berkenaan perkara ini. Perjanjian dengan 13 negeri semuanya sama,” jelasnya.

“Saya pun hairan kenapa pemimpin persekutuan seolah-olah taksub sangat dengan istilah tiga batu nautika ini.

“Saya cuba terangkan perkara ini bukan beralaskan politik. Saya cuma ingin mencari keadilan dan kebenaran kerana saya orang yang terlibat dalam perkara ini.

“PDA 1974 tidak menyebut soal jarak sebaliknya jika terdapat minyak di on-shore atau off-shore negeri-negeri terbabit berhak kepada penerimaan bayaran tunai sebanyak lima peratus,” jelasnya.

Menurut Nik Saghir kerajaan persekutuan mungkin terlepas pandang untuk merujuk Akta Perkembangan Petroleum 1974 secara teliti sebelum menafikan hak berkenaan.

Abdul Aziz memberitahu hujah diguna kerajaan dalam penafian isu tersebut berdasarkan ordinan darurat kuasa-kuasa perlu 1969 adalah tidak relevan dalam kes yang dihadapi sekarang ini kerana akta berkenaan secara langsung telah dimansuhkan.

“Akta Darurat Kuasa-kuasa Perlu 1979 telah pun memansuhkan penggunaaan pemakaian ordinan darurat kuasa-kuasa perlu 1969.

“Dan objektif PDA 1974 dilaksanakan adalah supaya satu badan sahaja mengawal hal ehwal royalti,” katanya.

Semua Adun turut hadir pada sesi taklimat sebelah petang yang tamat lewat petang ini kecuali Adun Barisan Nasional yang hanya diwakili dua Adunnya Datuk Norzula Mat Diah (Paloh) dan Mat Yusof Abd Ghani (Nenggiri)

Adun BN ketika dihubungi enggan mengulas lanjut rasionalnya siri taklimat seumpama itu diadakan.

“Kita menghormati jemputan kerajaan negeri. Untuk komen kita tidak ada sebarang komen,” kata Mat Yusof.

themalaysianinsider





1 ulasan:

  1. Ampatuan Jr1/3/10 1:27 PTG

    Aku rasa strategi terbaik kita jangan ego sangat-kena gunakan akal yg Allah berikan utk rakyat Kelantan.Ambik dulu RM20 juta tu dan buat projek sambungan yg lebih RM100 juta di Kelantan (Contoh:jalanraya/perumaham/sekolah dll),baki RM80 juta suruh la dia tambah lagi kemudian,cara ni yg untung rakyat Kelantan,UMNO dgn PAS nak bergocoh tu dia punya pasal la...Tapi bila aku baca statement pimimpin PAS sekarang,aku tahu yg akan terus rugi semestinya rakyat jelata jua,pemimpin semua OK,dia orang ada duit.


    Dulu PAS.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive