Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 09, 2010

Umno Takut Berdebat Isu Rakyat


Oleh Fazilah Sahir

SEBERANG JAYA 8 Mac - Jika sebelum ini Pergerakan Pemuda Pulau Pinang dan kumpulan pro-Umno cukup gah menggelarkan diri mereka "Pejuang Bangsa Melayu" namun slogan laungan terbukti omongan kosong semata-mata apabila gagal hadir pada Debat Perdana Rakyat 2010 anjuran Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat malam tadi.
Debat yang dijadualkan bermula pada pukul 9 malam itu terpaksa ditunda sehingga 15 minit bagi memberi peluang kepada Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang Norman Zahlan, Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Pulau Pinang Rizal Faris Mohideen, serta Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Jais Abdul Karim.
Lebih 1,000 hadirin tiba di tapak Expo Seberang Jaya untuk menyaksikan perdebatan hangat berkaitan "Isu Melayu - Islam Pulau Pinang: Antara Provokasi & Kebenaran".
Namun penantian hadirin dan wakil debat daripada Pemuda Pakatan Rakyat dihampakan dengan ketidakhadiran ketiga-tiga individu tersebut.
Pemuda Pakatan Rakyat yang sedia menanti untuk mengambil bahagian dalam debat itu diwakili oleh Husni Mat Piah dari PAS, Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Delima R.S.N Rayer dari DAP serta wakil KEADILAN, Hazri Abu Bakar.
Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang, Amir Md Ghazali tindakan mereka cukup memalukan dan memberi gambaran jelas betapa rendah mentaliti dan kredibiliti Pemuda Umno, GPMS dan DPMMPP itu.
Usaha Pemuda Pakatan Rakyat mengadakan debat tersebut adalah bagi berbincang mengenai keadaan dan kedudukan sebenar orang Melayu di negeri itu melalui pendekatan intelektual.
"Mereka ini bacul dan bukan anak jantan. Jelas tahap intelektual, mentaliti dan kredibiliti mereka sebagai tokoh sangat rendah.
"Kami anjurkan perdebatan ini sebagai wadah intelektual bagi melihat kebenaran tentang keadaan Melayu di Pulau Pinang yang selama ini dimomokkan dan ditindas selama 52 tahun dibawah pemerintahan Umno-BN," kata beliau.
Tambahnya lagi selama ini Umno, GPMS dan DPMMPP hanya pandai membakar emosi orang Melayu yang kononnya ditindas tetapi takut apabila diminta bersemuka.
"Selama ini mereka hanya menabur fitnah yang membakar emosi orang Melayu. Usaha mereka ini bagi menutup kelemahan mereka yang memerintah di Pulau Pinang selama 52 tahun," katanya lagi.
Beliau berkata walaupun Pemuda Pakatan Rakyat gagal berdebat dengan tiga wakil tersebut namun sentiasa bersedia dan akan menjemput mereka untuk berdebat semula dimasa depan.

suara-keadilan




1 ulasan:

  1. pakngah santan9/3/10 3:09 PTG

    bukankah depa nak berdebat dengan khalifah umar abdul aziz. awat khalifah tak sahut cabaran? senang-senang khalifah boleh hentam depa ni sambil makan kuaci dan limau bali. khalifah ni sudah pasti lagi handal dari mamat pr yang lain. terus boleh hantar pendebat umno dll masuk lubang cacing. awat dia tak sahut cabaran? lu pikiaq lah sendiri labu!!!!!!!

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive