Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, September 05, 2010

BN GOYAH BILA JAWATAN PETER PANG DIKEKALKAN

Oleh: HAJI GHULABDIN ENJIH


KEYAKINAN beberapa kerabat Barisan Nasional (BN) di Sabah semakin goyah terhadap gabungan parti kerajaan itu kerana merasa keliru terhadap perkembangan mutakhir politik negeri di Bawah Bayu apabila Mantan Naib Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) Sabah, Datuk Peter Pang En Yen yang begitu berani tanpa toleh kiri dan kanan, terus meleraikan ikatan keahliannya dari LDP dan tidak berparti dikekalkan terus memegang semula semua jawatannya dalam Kabinet Negeri.

Bukan sahaja keputusan mengekalkan kedudukannya yang tidak diterima secara logik, bahkan sekonyong-konyong pada hari itu juga pengistiharan Peter Pang keluar LDP telah disambut oleh ulasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyatakan pemimpin itu akan menyertai Parti Gerakan sebuah lagi gabungan BN berasal dari Semenanjung.

Timbalan Presiden Parti UPKO, Datuk Seri Panglima Wilfred Mojilip Bumburing yang mempersoalkan adakah BN sebelum ini telah membuat perubahan terhadap dasarnya yang membenar dan menghalalkan seseorang ahli BN secara mendadak masuk parti lain dalam BN tanpa diputuskan dalam mesyuarat gabungan itu.

Menurut beliau yang juga Ahli Parlimen Kawasan Tuaran, perkembangan mutakhir politik Sabah yang sewenang-wenangnya membuat perubahan menerima ahli parti BN ke dalam parti gabungannya yang lain satu tindakan melucukan, yang akhirnya boleh menjejaskan semangat setiakawan dan perkongsian kuasa yang dilaung-laungkan BN selama ini.

Parti gabungan BN di Sabah, termasuklah juga Parti Bersatu Sabah (PBS) sebuah parti yang mempunyai kedudukan kerusi kedua terbanyak di belakang Umno, menyampaikan rasa bimbang kepimpinannya dengan keputusan yang boleh menjejaskan sokongan rakyat terhadap BN, jika amalan menerima ahli BN dari parti gabungan BN yang lain dilakukan sedemikian rupa dikhuatiri akan menimbulkan tarik menarik ahli di kalangan gabungan BN pada masa hadapan.

Ini sekaligus pada pandangan beberapa orang penyokong BN Sabah boleh diperlekehkan oleh parti pembangkag. Jadi seeloknya, jika Peter Pang meletakkan jawatan kabinetnya, berasaskan Kouta Cina, maka adalah lebih wajar kekosongan itu diberikan kepada salah sebuah parti yang berasaskan Sabah dan jika benar Peter Pang mengunakan Parti Gerakan parti berasal dari Semenanjung sebagai platform untuk terus berjuang dalam politik, maka dia tidak layak lagi.

Sehubungan dengan apa yang berlaku terhadap Peter Pang yang terang-terang tidak berparti masih berada kekal dalam jawatannya sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah, maka dibimbangi perlakuan atas kehendak Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman itu akan menjadi satu kebiasaan serta ikutan parti lain dalam BN.

Rentetan itu apabila ada sahaja ahli yang menghadapi krisis politik dalam partinya maka ia akan lantas menyertai parti BN yang lain.

Seandainya keputusan tangkap muat ini menjadi landasan dan dasar BN akhir-akhir ini, membolehkan banyak pihak membuat pandangan bahawa ia satu petanda yang parti pemerintah ini membuka ruang seluas-luasnya untuk menjurus ke arah krisis dalaman dan akibatnya kelak BN akan kehilangan sokongan di kalangan rakyat yang tidak lagi yakin pada satu Saf pimpinan yang tidak beretika dan berprinsip.

Sehubungan dengan itu mungkin tidak terlambat kepada pimpinan BN mengkaji baik buruk keputusan Musa untuk mengekalkan Peter Pang pada jawatannya meskipun tidak berparti. Walaupun keberanian Peter Pang atas kehendak untuk kebaikan politik ‘Bos’ yang disokongnya dalam kerajaan sebagai Ketua Menteri.

Meskipun demikian penerimaannya, tanpa ada persetujuan konkrit dari Parti Gabungan BN sendiri seperti PBS, UPKO, PBRS, MCA dan MIC; terkecuali Parti Gerakan yang menyatakan menerima Peter Pang dengan slogan ‘Kecil Tapak Tangan Padang Bola Ditadahkan’ adalah bukan prinsip dan konsep sebenar yang dipraktikkan BN.

sabahkini

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive