Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Mac 17, 2010

Dalil BN Tak Layak Tadbir Negara

Oleh Rusnizam Mahat

Umno-Barisan Nasional di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hilang kewibawaan untuk mentadbir negara ini kerana membebankan rakyat dengan pelbagai cukai baru dan kenaikan harga keperluan asas dalam tempoh masa yang begitu singkat.
Dalam usaha untuk meredakan kemarahan rakyat itu, Najib menunda beberapa keputusan termasuk yang bersabit dengan kenaikan tarif elektrik, harga minyak, kadar tol di lebuh raya dan yang terbaru, Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Namun segala penangguhan itu hanya akan bertahan untuk tempoh pilihan raya dan kenaikan semua keperluan asas itu dan GST akan diperkenalkan selepas pilihan raya umum ke-13, dengan syarat Umno-BN di beri semula mandat untuk mengekalkan Putrajaya.
Beberapa pihak yang ditemui bersetuju bahawa dalam persiapan untuk menghadapi pilihan raya itu, Najib bersama Umno-BN akan menghidangkan pelbagai retorik mengenai dasar dan program yang merupakan lebih 'indah khabar dari rupa.'

Ini termasuklah Model Ekonomi Baru yang dicanang sebagai jawapan untuk segala permasalahan yang menghimpit negara selama ini.

Hakikatnya ialah Malaysia kini tercorot dalam menggamit Pelaburan Langsung Asing (FDI) berbanding negara lain di rantau Asia Tenggara akibat kelemahan dalam urustadbirnya.

Penguncupan ekonomi sebanyak 1.7 peratus tahun lalu membuktikan ekonomi Malaysia, yang mengalami bajet defisit selama 13 tahun berturut-turut, belum dapat dipulihkan oleh kerajaan.

Manakala kos kenaikan sara hidup pula semakin tinggi dan membebankan rakyat.
Pada masa yang sama kerajaan mahu melaksanakan GST, penstrukturan semula subsidi minyak, meningkatkan kadar tol lebuhraya utama seluruh negara serta menaikkan tarif elektrik.

Dalam sektor pendidikan, dasar pengajian Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang telah menelan belanja RM5 bilion dan sepatutnya dimansuhkan sepenuhnya pada 2012 ditangguhkan pemansuhannya sehingga 2014.

Manakala dari segi sosial, indeks rasuah dan jenayah mencatat kenaikan tinggi sedangkan perpaduan kaum dan agama pula dilihat semakin renggang.

Ahli Parlimen Indera Mahkota Azan Ismail berkata, banyak dalil menunjukkan BN tidak layak mentadbir negara yang boleh diukur melalui enam Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) yang dilaksanakan kerajaan.

"Pertama NKRA yang dikatakan bertujuan untuk meningkatkan tahap pendidikan. Tetapi kita melihat kos pendidikan semakin tinggi dan kos peruntukan untuk sekolah-sekolah dipotong. Negara tidak mampu lagi melahirkan graduan yang berkualiti tinggi, sedangkan 300,000 graduan yang mempunyai kepakaran dan tenaga mahir berhijrah ke luar negara kerana tawaran gaji yang lebih lumayan," katanya.

Tambah beliau, keputusan kerajaan yang berubah-ubah dalam menyelesaikan masalah ekonomi seperti dalam isu GST mewujudkan sentimen buruk kepada pelabur.

"Matlamat NKRA juga dikatakan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat miskin tetapi relatif pendapatan rakyat tidak meningkat sedangkan ekonomi jatuh merudum. Kerajaan pula gagal mengurus sumber dengan baik seperti penggunaan sumber minyak dan balak.
"Isu keselamatan negara juga membimbangkan rakyat seperti dalam kes kehilangan enjin pesawat pejuang TUDM dan rahsia tentera yang bocor ke negara asing. Dari segi kadar jenayah, kes yang besar dan berprofil tinggi seperti kes pembunuhan dan penderaan bayi berlaku secara berleluasa dan menggambarkan kemusnahan institusi kekeluargaan yang teruk di negara ini," kata beliau.

suara-keadilan





KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive