Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Mac 12, 2010

Hujan turun sebaik Nik Aziz ketuai solat sunat Istisqa


Nik Aziz mengetuai solat sunat Istisqa di Kota Baru pagi tadi.

Oleh Mohd Zuharman

KOTA BARU, 12 Mac – Solat sunat Istisqa’ yang diadakan memohon hujan pagi ini bukan sahaja menakjubkan 2,000 jemaah yang hadir bahkan rakyat negeri ini apabila kerahmatannya langsung terbukti sebaik sahaja solat dimulakan,

Hujan pun mula turun ketika bacaan surah al-Fatihah.

Solat yang dimulakan pada pukul 8.30 pagi ini itu diimamkan oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ia diadakan di Padang Perdana bersebelahan jalan berhadapan dengan Stadium Sultan Mohamad IV, dekat sini.

Hadir sama seluruh kepimpinan kerajaan negeri termasuk exco, Adun dan Ahli Parlimen dari parti Pakatan Rakyat.

Nik Aziz yang ditemui selepas solat sunat tersebut melahirkan rasa syukur tidak terhingganya kerana menganggap doa rakyat Kelantan minta diturunkan hujan itu segera dimakbulkan Allah SWT.

“Syukur, kita sembahyang Istisqa’ hari ini mendapat sambutan baik dan di tengah-tengah sembahyang itu turun hujan.

“Saya sendiri telah didedah oleh Allah dengan air hujan yang pertama semasa sembahyang hari ini sangat-sangat besarlah harapan, mudah-mudahan Allah beri pada kita bahagia di dunia dan akhirat.

“Tiada erti kita bahagia di dunia tetapi akhirat kelak kita masuk neraka. Dengan sebab itu saya berusaha supaya rakyat Kelantan faham bahawa kesusahan yang berlaku atas dunia ini adalah berpunca daripada dosa.

“Ayat-ayat Quran banyak menyebut bala yang menimpa manusia ini adalah berpunca daripada dosa.

“Oleh yang demikian kita kena pakat-pakat (sama-sama) tegur, nasihat, tak kiralah dalam apa jua pun keadaan termasuk politik, ekonomi kerana ini cara Islam, bukan cara demokrasi, bukan cara komunis dan juga sosialis, tapi cara Islam” katanya.

Menjawab soalan sama ada solat hajat dan solat istisqa yang diadakan pagi ini sebagai tradisi negeri Kelantan, beliau berkata “wallahualam. Yang pastinya nabi Muhammad SAW sendiri sembahyang istisqa’ setiap kali berlakunya kemarau”.
themalaysianinsider





6 ulasan:

  1. Hujan start turun hari khamis lagila.heheh.tapi apepun tahniah atas usaha saudara yang semyang hajat.Ni baru betul.Bukan semayang hajat bagi bala kat orang tertentu.

    BalasPadam
  2. Macam tu baguih la, buat sembahyang hajat dan istiqa minta hujan turun, baru Allah berkenan apa yang dihajat, bukannya sembahyang hajat dan istiqa minta bala dekat orang lain lebih-lebih lagi umat islam, tak ada nas pun boleh buat sembahyang macam tu minta bala pada orang lain, tapi harap nik aziz jangan riak pulak, nanti keluar macam-macam fatwa, maklumlah tok guru katakan.

    BalasPadam
  3. syukur alhamdulillah kat penang la ni hujan turun
    dgn lebat sekali..

    BalasPadam
  4. Baguih betul la Pak Nik ni. Semayang ari Jumaat, ari Khamis dah hujan dulu. Di Perak pun hujan. Tinggi mukjizatnya. Pak Nik tengok ramaln cuaca dulu kot.
    Allah pun tahu, kalau tak bagi hujan, nanti Pak Nik salahkan Allah pulak.
    Tahniah dan terima kaseh Pak Nik.

    BalasPadam
  5. bukan main mulut tu nak kata orang..nak solat istisqa pun tak pernah!! Ni kan pulak nak kata Tok Guru macam dah banyak ilmu!

    BalasPadam
  6. ade orang terase pedasnye.kuikuikui.Sayang sungguh kat Tok Guru die.Celakox3! kate die..opss i am sorry (tagline amir raja lawak kelantan.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive