Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, September 01, 2010

Merdeka sebelum waktunya

Jom kita cari nikmat sebenaqnya merdeka...


Salam semua...



Hari ni pakat riuh rendah la tivi sambut merdeka. Hihi... dalam tivi saja la, dikampung Pak Long sunyi gedi tak dak apa. Woii... jangan nak memandai kata Pak Long tak sayang negara pulak. Takkan nak suruh Pak Long kawad sorang sorang ataih rumah kibaq bendera kot, cari Mak Long hang terajang terjun tingkap.



Pendekata pasai merdeka lah yang Pak Long rasa macam naik resah sikit ni. Bukan apa, sedaq tak sedaq dah 53 tahun kita merdeka tapi Pak Long tengok kematangan kita macam budak budak tadika. Minda kita macam darjah lima dan jiwa kita terpenjara. Ca hangpa tengok Malaysia la ni apa yang tak dak, dari sari ke sari macam macam benda hodoh yang terjadi sekaligus membangsatkan nama Islam. Ni yang Pak Long dok risau tu, agama bukan sekadar agama anutan tapi dia adalah satu cara hidup.



Penganut tak cantik menyebabkan agama tu sendiri jadi hodoh. Islam kita dikatakan angkuh dan melampau. Islam kita dikatakan sebagai menekan hak hak orang bukan Islam dan disamakan dengan kezaliman. Mai kita tengok ada beberapa perkara yang terjadi dinegara kita yang jelaih menghumban Islam jauh dari misi dakwahnya.



Ataih nama Islam, kalimah Allah orang lain tak boleh guna.

Ataih nama Islam jugak, ada yang cuba membakar gereja.

Ataih nama Islam jugak, ada yang bantah bina kuil dengan usung kepala lembu.

Ataih nama Islam la jugak, ISA zalim dipertahankan.

Ataih nama Islam jugak, khatib dihenyak kerana mendoakan Guan Eng.

Ataih nama Islam la jugak "Tazkirah Teo" dijadikan isu.



Takkan nak habaq kat Pak Long kot ni cara dakwah alaf baru. Takkan kita nak biaq bukan Islam pikiaq Islam adalah agama sempit, melampau dan zalim kot. Lagi satu Pak Long dok tengok masaalah dengan kita ni ialah kita terjerat dengan angka majoriti. Majoriti adalah kuat dan kekuatan itulah kebenaran. Dengan kekuatan kita menekan yang lemah ataih nama kebenaran tadi. Maka disini lah silapnya kita dalam membezakan hak dan kekuatan.



Lagu ni lah, bila kita dah mengaku Islam, kita kena angkat Islam tu jadi cara hidup kita. Islam yang cantik perlu dicipta baru boleh dipelihara. Islam tak ajaq penganutnya berfikiran sempit, melampau dan zalim. Islam itu adil dan saksama. Adil, saksama dan keindahan itulah dakwahnya.



Tapi pa pun Pak Long percaya negara kita ada potensi yang boleh kita gapai kalau rakyatnya belajaq bersatu-padu dan bukannya berpecah-belah. Jom kita sama sama cari nikmat sebenaq merdeka...



Wassalam...
paklongonline.blogspot.com

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive