Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, September 01, 2010

Kalah Berhujah Umno-BN Guna Senjata Sentimen Perkauman, Agama


SHAH ALAM 31 Ogos - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyangkal dakwaan pimpinan Umno yang tanpa segan silu menuding jari kepada orang lain sebagai pengkhianat dan pembelot demi kepentingan politik.
Sebaliknya, menurut kata Anwar Umno-BNlah sebenarnya pihak yang memperalat sentimen perkauman sempit dan agama.
Tambahnya, walaupun Umno sudah kehilangan senjata untuk berhujah, mereka sanggup memperalat sentimen perkauman sempit dan agama demi laba politik semata-mata.
"Mutakhir ini sering pula ada golongan yang seperti hilang sudah karamah diri, tanpa segan silu menuding mereka yang lain sebagai pengkhianat dan pembelot.
"Makanya siapa di antara kita yang mahu menafikan perbuatan golongan tadi itulah yang sebenarnya mengkhianati makna Kemerdekaan," kata beliau dalam perutusan Hari Merdeka ke-53 hari ini.
Anwar berkata, Kemerdekaan pastinya mempunyai makna teristimewa dan penting buat seluruh rakyat Malaysia.
Kata beliau, ia menyedarkan rakyat akan kewujudan sebuah negara yang menjadi tempat berteduh dan berlindung.
"Jarang sekali Kemerdekaan dicapai tanpa sebuah perjuangan, walau wadah perjuangan itu tidak semestinya menumpahkan darah. Perjuangan hatta dengan tinta sekalipun tetap sebuah perjuangan.
"Apa yang lebih penting adalah niat dan makna yang mendasari perjuangan tersebut. Kekalutan yang ditimbulkan golongan pelampau serta tidak bertanggungjawab di negara ini menuntut kita untuk kembali menyelami makna sebuah Kemerdekaan dan erti sebuah perjuangan," tegas Anwar.
Justeru, sempena Kemerdekaan negara, Anwar menyeru semua rakyat bersama-sama beriltizam untuk:
- Mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153.
- Mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi raja berperlembagaan.
- Memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu selari dengan Perkara 152 Perlembagaan dan memperluaskan Bahasa Melayu sebagai lingua franca serantau, melindungi dan memperkukuhkan penggunaan bahasa ibunda semua kaum.
- Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan undang-undang yang membenarkan tahanan tanpa dibicara. Serentak dengan itu mengesyorkan pembatalan semua pengisytiharan Darurat yang masih berkuatkuasa.
- Memansuhkan atau meminda semua akta dan undang-undang yang zalim serta melanggar hak asasi.
- Menjamin semangat persekutuan serta hubungan yang adil di antara Persekutuan dengan negeri-negeri, terutama Sabah dan Sarawak.
Untuk itu, Anwar berharap usaha semua pihak untuk memaknai erti sebuah Kemerdekaan diredhai dan diberkati.

SK

1 ulasan:

  1. naseb baek la kelantan masyarakatnya x berbilang kaum sangat, klu tak dah lama kucar-kacir.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive