Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Ogos 03, 2009

Tahan Secara Rawak, Polis Tahan Peguam Jalankan Tanggungjawab Sosial




Dalam keghairahan polis memuaskan arahan pihak atasan memburu dan menangkap aktivis anti-ISA dalam perhimpunan aman semalam, akhirnya mengundang padah apabila mereka bertindak menahan seorang peguam yang sedang menjalankan tanggungjawab sosialnya kepada orang-ramai.

Peguam dari Pusat Bantuan Guaman Kuala Lumpur, Puspawati Rosman, ditahan semasa mengedarkan risalah hak-hak tahanan polis di Masjid Jamek. Beliau dipercayai ditahan dalam operasi tangkapan rawak.

Ketika dihubungi TV Antara, Puspawati berkata sewaktu memberikan penerangan kepada orang ramai mengenai hak mereka sekiranya ditahan polis.

Ketika saya sedang sibuk mengedarkan risalah Majlis Peguam mengenai hak tahanan polis dan tiba-tiba datang sekumpulan polis datang mengerumuni saya dan bertanya apa yang sedang saya lakukan.

Saya bagi satu risalah pada dia dan jelaskan, waktu itu hanya ada seorang polis wanita dan selebihnya lelaki. kemudian dia suruh saya ke balai untuk berjumpa pegawai tetapi saya mengatakan adakah saya sedang ditahan, kerana jika tidak saya tidak akan ikut. Sebagai orang yang tidak ditahan, ini adalah hak saya kerana saya masih seorang yang bebas," katanya.

Menurut Puspa, polis berkenaan menuding jari dan mengugut untuk menahannya. Kekasaran penguatkuasa undang-undang ini bagaimanapun tidak dilayan Puspa. Semasa Puspa sedang menjelaskan situasi sebenarnya kepada polis terbabit, beliau tiba-tiba digari.

"Mereka kata awak hendak sangat saya tangkap kamu? Tangkap...tangkap...selepas itu mereka tiba-tiba menggari saya dan jurugambar yang saya syak sebagai SB ambil gambar saya dan memalukan saya di situ.

Kemudian menarik saya ke seberang jalan di hadapan Masjid Jamek di mana terletaknya trak polis dan telah mengarahkan saya masuk ke dalam trak berkenaan," katanya.

Menurutnya, bagaimanapun beliau dibebaskan 15 minit kemudian selepas polis menyedari tangkapan itu salah kerana risalah Majlis Peguam yang diedarkan itu tidak ada kaitan dengan perhimpunan yang diadakan.

Hari ini, di Ibu Pejabat Polis Daerah Bukit Jalil, polis telah bertindak di luar batas undang-undang dengan menahan mereka yang dipercayai peserta perhimpunan aman semalam melebihi 24 jam.

Barisan peguam dari Khidmat Bantuan Guaman secara sukarela turun membantu selepas menerima laporan berhubung perkara ini.

TVA


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.comdescription:nizar,nizar,nizar,zambry,anwar,najib,umno,umno,umno,umno,manohara,altantuya,manek urai,teoh beng hock,Bas bawa Unit Amal Pulau Pinang terbalik,2 kritikal
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive