Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 16, 2010

China Press hadapi hukuman gantung



Ketua pengarang, akhbar China Press telah diarah untuk meletakkan jawatannya berhubung laporan yang mendakwa Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan telah mengemukakan surat peletakan jawatannya, kata Lim Kit Siang.

pakatan walk out parliament 160310Kata Lim, jika pengarang itu berdegil, akhbarnya akan menghadapi hukuman gantung selama tiga bulan hingga enam bulan.

Supremo DAP itu berkata demikian pada sidang media di lobi Parlimen selepas mengetuai ahli parlimen pembangkang bertindak keluar dewan hari ini selepas tidak dibenarkan membahaskan usul yang dibentangkan oleh Kementerian Dalam Negeri.

Hishammuddin nafi dakwaan

Dalam pada itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein menafikan dakwaan yang pengarang China Press telah diarahkan supaya meletakkan jawatan.

Bercakap kepada media, juga di lobi Parlimen, Hishamuddin berkata KDN hanya mengeluarkan surat tunjuk sebab dan akhbar berkenaan sudahpun memberikan jawapan.

hishammuddin hussein 160310 pc at parliament"Setahu saya, editor berkenaan tidak diarah letak jawatan. Mereka (MP Pakatan) akan mensensasikan dan mempolitikkan sebarang isu..Ia lansung tidak ada kaitan dengan usul yang dibawa hari ini," katanya.

Menurutnya, beliau sendiri belum meneliti surat tunjuk sebab China Press berhubung laporan tersebut.

"Saya perhatikan tidak semua ahli parlimen Pakatan menyertai tindakan keluar dewan hari ini. Malah ada yang tidak bersetuju dengan perkara itu."

Pada 2006, China Press juga menghadapi tindakan digantung berhubung laporan insiden seorang wanita, yang diarah berbogel dan melakukan ketuk-ketampi di sebuah balai polis yang didakwa mereka sebagai rakyat negara China.

china press nude ear squat report annoucement 050106Laporan skandal itu dikatakan hampir mencetuskan ketegangan antara Malaysia dengan China.

KDN dikatakan hanya berpuas hati setelah pengarang kanan akhbar itu meletakkan jawatan mereka.

Sementara itu, usaha Malaysiakini untuk menghubungi China Press untuk bercakap dengan ketua pengarangnya, Teoh Yang Koon masih belum berhasil.

China Press Sabtu lalu, melaporkan bahawa Musa akan bersara sebelum sambutan Hari Polis pada 25 Mac ini dan tempatnya akan diganti oleh timbalannya Tan Sri Ismail Omar.

malaysiakini





KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive